Hanna van der Steen: Ennustus

Ennustus

Ennustus on ensimmäinen osa lapsille suunnatusta kolmiosaisesta fantasiasarjasta. Kirjan päähenkilöinä ovat eri paikoissa asuvat kaksostytöt. Armada asuu Tähtilinnan valtakunnassa ja Elena arkisesti Suomessa. Elena ei tiedä taustastaan ja Tähtilinnan valtakunnasta mitään, mutta joutuu sinne sitten Armadan tahdosta. Taustalla vaikuttaa ennustus, jonka mukaan tapahtuu jotakin pahaa, jos tytöt ovat 13-vuotispäivänään yhdessä Tähtilinnassa. Valtakunta on täynnä toinen toistaan oudompia otuksia ja olentoja.

Peruselementit kirjassa ovat periaatteessa aika tavallisia. Tarinasta tuli vähän mieleen Ennuskivien mahti -kirja, kun siinäkin on teinityttöjä ja ennustus. Toisaalta kaikki oliot taas toivat mieleen Harry Potter -sarjan. Kansikuvakin oli mielestäni samaa tyyliä kuin suomalaisissa Pottereissa vain muutettuna tyttömäisen värisiksi. Kirja tuntui loppuvan vähän yllättäen. Melkein koko kirjan ajan pohjustettiin jotain, mitä ei sitten kunnolla tapahtunutkaan. Itse ennustukseen taas sitten olisi voinut paneutua vähän enempi. Kuitenkin kokonaisuus olisi ollut varmaan ollut toimivampi, jos kirja olisi ollut vähän ohuempi ja sitten myös rakenteeltaan tiiviimpi.

Kohderyhmänä tuntui olevan lähinnä ala-asteikäiset tytöt, joille tämä varmaan toimiikin hyvänä aloitussarjana fantasian maailmaan. Sekä kotimaista että tyttöfantasiaa saisi yleensäkin olla enempi. En ainakaan itse halua lukea viidentoista osan mittaisia tiilisikivistä koostuvia sarjoja, jotka vilisevät örkkejä ja miekkataisteluita. Tämä sarja on mielestäni siis paljon helpommin lähestyttävä, joka on vähemmän fantasiaa lukeneille vain hyvä asia. Mielenkiinnolla odotan, että mihin suuntaan tarina kulkee jatko-osissa – tästä sitä ei ainakaan pysty yhtään arvaamaan. Kaksi seuraavaa osaa tulen siis aika varmasti lukemaan, kun ne ovat ilmestyneet.

Veera