Hanna van der Steen: Kirous

Kirous on toinen osa Tähtisilmät-trilogiassa ja itsenäinen jatko-osa Ennustukselle. Alussa on lyhyt selostus Ennustuksen tapahtumista, niin mukaan pääsee, vaikkei olisikaan sitä lukenut.

Kaksoset Armada ja Elena ovat nyt Suomessa, jonne he pakenivat Tähtilinnan valtakunnasta. Armadalla on vähän sopeutumisvaikeuksia, kun maailmojen erot ovat paikoitellen aika suuria. He käyvät koulua, jossa muina oppilaina on 49 veljestä. Poikien Suomessa olon syyksi selviää, että Mustikkakedon keisari Rasvapää haluaa pojat orjikseen ja heidät on kirottu.

Tyyliltään kirja on seikkailullista fantasiaa, joka sopii hyvin nuoremmillekin lukijoille. Sarjan ensimmäinen osa oli tyyliltään tyttömäisempi, tämä kirja sopii paremmin molemmille sukupuolille. Myös kansi on nyt synkempi eikä niin tyttökirjamainen.

Ennustuksessa oli ehkä vähän kiinnostavampi tarina kuin Kirouksessa, kun tyttömäisempi fantasia tuntuu mielestäni tällä hetkellä puoleensavetävämmältä. Tässä osassa tarinan kaari oli kuitenkin paremmin rakennettu kuin edellisessä eikä kirja tuntunut loppuvan samalla tavalla yllättäen ja kesken.

Kirjan outoja otuksia oli selitetty alaviitteillä, joka tuntui turhalta. Jos muistaa ne kaikki edellisestä osasta, niin viitteitä ei tarvitse lukea. Toisaalta selostukset olisi voinut ympätä muun tekstin sekaan tai silloin jättää selittämättä, kun otuksella ei ollut mitään kummempaa merkitystä tarinan kannalta.