Thomas Taylor: Malamanteri

Malamanteri

Aaverannan kaupungissa on Hotelli Nautilus, jossa 12-vuotias Herbert Sitrus työskentelee löytötavaratoimiston hoitajana. Eräänä päivänä Herbertin toimis­toon ilmestyy ensin salaperäinen Orvokki Parma, sitten hurjan näköinen meri­mies, jolla on toisen käden tilalla puoshaka. Puoshakamies etsii tyttöä, jonka Herbert onnistuu piilottamaan. Kun tilanne rauhoittuu, käy ilmi, että Orvokki etsii kadonneita vanhempiaan, jotka katosivat heidän vieraillessaan hotellissa Orvokin ollessa vasta vauva.

Herbert vastustelee, mutta imeytyy mukaan mysteeriin, joka liittyy Aave­ran­nan kaupungin historiaan ja taruihin meressä asuvasta vaarallisesta Mala­man­terista. Olentoon, joka voi tarujen mukaan toteuttaa toiveita, mikä tekee siitä tietysti kovin mielenkiintoisen monellekin taholle.

Thomas Taylor – joka alkujaan tuli tunnetuksi Harry Potterien kansitaiteilijana – on luonut erinomaisen kiinnostavan maailman, jonka meille suomeksi on so­vittanut alan ehdoton mestari Jaana Kapari-Jatta. Itse tarina on kenties hiukkasen tavanomainen mysteerikuvio, mutta se on vetävästi kirjoitettu ja mukaansatempaava. Maailma on sitä paitsi niin hieno, että sen lumo voittaa juonen tavanomaisuuden vaivattomasti.

Kustantamon mainospuheissa Malamanterin maailmaa verrataan Tim Burtoniin ja Wes Andersoniin. Burtonista en tiedä, mutta Wes Anderson olisi kyllä ehdottomasti oma valintani tekemään Malamanterin elokuvaversio, mi­nun päässäni tarina näytti hyvin paljon Andersonin elokuvalta.

Meille kirja hankittiin molempien lasten luettavaksi ja kummallekin se maistui erinomaisesti. Minä tarvitsin nyt tähän väliin yhdessä päivässä luettavan kirjan ennen kuin kirjastosta vyöryy päälleni varausten hyökyaalto ja siinä Mala­man­teri palveli oivallisesti: helpostihan tämän päivän aikana luki. Sarjan seuraavan osan haluaa meistä lukea varmasti jokainen.