Bling: Mona: 23 transmyyttiä : totta ja tarua transihmisistä

23 transmyyttiä

Mona Blingin kirja 23 transmyyttiä : totta ja tarua transihmisistä murtaa nimensä mukaisesti 23 myyttiä ja luuloa, joita transihmiset kohtaavat arjessaan. Ennen myyttien avaamista kirja esittelee lyhyesti aiheeseen liittyvää termistöä, joka auttaa sekä ymmärtämään kirjan sisältöä paremmin, ja samalla on myös sanastoa, joka jokaisen olisi hyvä hallita nyky-yhteiskunnassa. Aivan kirjan loppuun on vielä kerätty neuvoja toimittajille, jotka käsittelevät aihetta työssään, ja heille kenen läheinen käy läpi transprosessiaan.

Kirjasta muodostuu siis hyvä kokonaisuus ja siltikin Bling toteaa kirjan kattavan vain osan transihmisiin liittyvistä aiheista. Siispä onkin hienoa, että kirjan loppuun on kasattu vielä luku- ja katselusuosituksia, jos aiheeseen haluaa perehtyä vielä syvemmin!

Kirjailija Mona Bling on työltään somevaikuttaja ja toimittaja. Sosiaalisessa mediassaan Bling puhuu erityisesti feminismistä, transihmisten oikeuksista ja omista kokemuksistaan transnaisena.

No entäpä itse myytit? Jokainen myyteistä keskittyy yksittäiseen aiheeseen ja siten kirjaa on helppo lukea. Jokaiseen myyttiin on kerätty faktatietoa ja Blingin omia kokemuksia, ja lukuihin on myös haastateltu muita transihmisiä. Kirja ei siis ole vain Blingin subjektiivinen kokemus teemasta, vaan se perehtyy hyvin monipuolisesti nyky-yhteiskuntamme eri ongelmakohtiin.

Kuitenkin monet myyteistä tuntuivat kärjistetyiltä ja osa niistä tuntui omalla kohdallani aika itsestäänselvyyksiltä, joten paikoitellen teksti toisti itseään. Toisaalta aiheen käsittelyä ei voi aloittaa jo puolimatkasta, jos tarkoituksena on avata ja purkaa myyttejä, sekä levittää tietoa jostakin tietystä aiheesta, joten perinpohjaisuus todettakoon positiiviseksi asiaksi tässä kohdassa.

Henkilökohtaisesti mieleeni jäi parhaiten myytti 17., jossa käsiteltiin transihmisiä urheilumaailmassa. Aihe on monisyinen eikä tässäkään kirjassa anneta siihen suoraa vastausta, mutta kirja saa pisteet hyvistä esimerkeistä ja huomioista, joita en ollut itse tullut ajatelleeksi.

Kirjan alkusanoissa Mona Bling kirjoittaa haluavansa auttaa lukijaa ymmärtämään transsukupuolisuutta kokonaisuutena ja kuinka siihen liittyy monia osa-alueita, joita cis-sukupuolinen ihminen ei välttämättä edes osaa ajatella. Kirja on kirjoitettu suurelta osin cis-sukupuolisille ihmisille, mutta Bling kehottaa kaikkia heitä, jotka ovat kiinnostuneet aiheesta tarttumaan kirjaan avoimin mielin.

Kokonaisuutena kirja on siis loistava opas transihmisten arkeen ja ajatusmaailmaan, vaikkakin sen ulkopuolelle jää vielä paljon asiaa. Helppolukuiseen ja sujuvasti etenevään kirjaan on helppo tarttua matalalla kynnyksellä ja se auttaa ymmärtämään transsukupuolisuutta hieman paremmin.