365 satua, lorua ja muuta tarinaa

Tarina per päivä! Satuja, loruja ja runoja. Tuttuja ja tuntemattomia tarinoita yli kahdeltakymmeneltä kertojalta. Mukana ovat niin Aisopos faabeleineen kuin myös satusedät H.C. Andersen ja Charles Perrault. Vieläkin runsaampi kuvittaja-armeija on takaamassa kiinnostavan lopputuloksen modernin hilpeälle graafiselle suunnittelulle. 365 satua, lorua ja muuta tarinaa on värikäs lastenkirja, jota voi lukea joko lapsen kanssa tai antaa jo lukutaitoiselle vähän isommalle itselleen lueskeltavaksi. Tuhti tarinapaketti tulee tukevissa kansissa, jotka kestävät vähän rankempaakin kulutusta.

Tiina Eskola on lokalisoinut kirjan suomalaisiin oloihin sopivaksi. Mukana on siis myös paljon kotimaisia kansanrunoja, hokemia ja loruja. Ihan 365 päivälle kirjasta tuskin riemua riittää, sillä merkittävä osa loruista ja runoista on hyvin lyhyitä, parin säkeen hokemista muutamiin säkeistöihin.

Päivi Rekiaron vastuulla on puolestaan ollut pidempien satujen kääntäminen. Kovin pitkiä nekään eivät ole: esimerkiksi Aladdinin tarina mahtuu yhdelle aukeamalle, Jaakko ja pavunvarsi kahdelle.

Kuitenkin 365 satua, lorua ja muuta tarinaa tarjoaa ajanvietettä ja yhdessäoloa monenikäisille lapsille. Vaikka kuvitus voisi olla kiinnostavampaakin, ajaa se silti asiansa. Lyhyistä tarinoista pitäville ja rajallisella keskittymiskyvyllä varustetuille lapsille 365 satua, lorua ja muuta tarinaa on hyvä valinta, mutta jos lapsi viihtyy kirjojen parissa enemmän, suosittelisin ehkä ennemmin jotain hieman perinteisempää satukirjaa.

1. en yleensä pidä lyhennetyistä saduista, varsinkin noinkin typistetyistä. en ole vielä koskaan lukenut satua, joka ei olisi kärsinyt typistämisestä.
    toivon myös aikuisen viihtyvän yhdessä lapsen kanssa kirjan äärellä pitempään, kuin vain muutaman minuutin.
    arvostan tätä kirjavinkit-blogia, joten olin jo aikeissa poiketa periaatteistani ja ostaa tämän lapsenlapselleni.

huomasin kuitenkin sivun oikeassa laidassa :
    Osta kirja, tuet Kirjavinkkejä ja linkki verkkokauppoihin.

kysynkin nyt kirjavinkeiltä, kuinka paljon sponsorointi vaikuttaa arvosteluunne? tuleeko hilloa sisällön mukaan vai myytyjen artikkeleiden mukaan.

leena

2. Sponsorointi ei vaikuta arvosteluun, koska kaikki rahat valuvat ylläpidon taskuun, eikä vinkin kirjoittaja näe niistä senttiäkään. Rahoilla maksetaan sivuston toiminnasta aiheutuvat laskut ja nykyään toimitussihteerin vaatimaton palkkio. Aikaisemmin rahat tulivat minulle, mutta siitä vastineeksi olen tehnyt Kirjavinkkien parissa kymmenen vuoden aikana tuhansia tunteja töitä — tuntipalkkani lasketaan senteissä, jos niissäkään.

Vinkkaajat eivät saa muuta palkkiota vinkkauksistaan kuin arvostelukappaleen kirjasta (eikä kaikkia vinkkejä edes kirjoiteta arvostelukappaleista; uusista kirjoista toki suurin osa on arvostelukappaleita). Vinkkejä kirjoitetaan, koska vinkkaajat pitävät kirjoista.

Sponsorointi on muutenkin väärä sana. Kirjojen julkaisijat eivät tue meitä muuten kuin arvostelukappaleita jakamalla. Tulomme tulevat provikkana kirjakaupoilta – mitä ikinä linkitetyistä kaupoista Kirjavinkkien linkkien kautta ostattekaan, vinkkaamiamme kirjoja tai jotain muuta, saamme hinnasta pienen siivun. Kyse on kuitenkin sen verran pienistä summista, että niiden vuoksi ei kannata alkaa kehumaan huonoja kirjoja.

3. Minulla oli joku vastaava kirja lapsena. Sen nimi taisi olla 365 satua, tarina vuoden jokaiselle päivälle tai jotain sinne päin. En enää muista tarkasti, mutta tämän kirjan idea kuulostaa samalta.

Kirjassa oli kiehtova kuvitus ja se oli hyvää luettavaa ja selailtavaa lapselle, joka oli juuri oppinut lukemaan. Myöhemmin aloin sitten lukea pidempiä satuja.