Kirsti Kuronen: 4×100

Isla, Seela, Jemina ja Hertta harrastavat viestijuoksua 4×100 metrin joukkueena. Jeminan perhe joutuu muuttamaan toiselle puolelle Suomea. Tytöt ovat huolissaan joukkueen tulevaisuudesta ja surevat ystävän lähtöä. Jeminan tilalle tulee muita nuorempi Siri, jota pidetään omituisena. Hän on nopea, mutta on kuitenkin aloittelija viestijuoksussa. Muista tytöistä tuntuu oudolta sekä juoksuradalla että sen ulkopuolella, kun tutun ihmisen tilalla onkin uusi. Kesän harjoittelun päämääränä on SM-viestit.

Kirjan tärkeänä teemana on yleisurheilu ja omalle lajille omistautuminen. Harjoittelun ja kilpailujen lisäksi kirjassa kuvataan tyttöjen elämää urheilukentän ulkopuolella. Myös ystävyys on oleellisessa osassa: miten pois muuttaminen vaikuttaa ystävyyssuhteeseen ja miltä tuntuu uuden tytön tulo porukkaan.

Tämä oli mukaansa tempaava ja sujuvasti kirjoitettu nuortenkirja, joka sopii parhaiten ehkä yläasteikäisille. Lukiessa kiinnostus säilyi yllä, vaikkei yleisurheilumaailma ollutkaan ennestään tuttu enkä ole koskaan harrastanut mitään muutakaan urheilulajia kilpatasolla. Jos jommasta kummasta olisi ollut kokemusta, kirja olisi varmaankin saattanut olla vieläkin mielenkiintoisempi. Mitään tästä ei tuntunut puuttuvan, ainoastaan vähän pidemmän ajanjakson kuvaaminen olisi voinut tuoda tarinaan jotakin lisää.

1. Vaikka olen huomattavasti vanhempi kuin kirjan tytöt, ihastuin kirjaan ja voisin lukea sen. Vaikutti ihan mielenkiintoiselta.

2. Kirja alkoi kiinnostaa tämmöstä ei-urheilijaakin, voisin lukea sen.

3. lemppari kirjani! 😉 kannattaa lukea 🙂 mutta minusta kirja loppui kesken… olisikohan jatko-osaa?