Esko-Pekka Tiitinen: Anjan lähes erinomainen elämä

Tämä kirja oli käteen sopiva ja heti luettava. Onneksi oli sellainen tilanne, että kykenin sen lukemaan ja nauttimaan kerta-annoksena. Anjan lähes erinomainen elämä on riemastuttava lukukokemus. Yritin välillä lukea siitä otteita ääneen teininuorilleni, mutta en kyennyt, koska nauratti niin kovin, nuoria ei.

Anja asuu maalla ja elämä on jokseenkin tasaista. Sitten sisko tuo Anjalle vanhan kasettinauhurin, jolle Anja saa kertoa koko elämänsä. Anja aloittaa… Anja purkaa ihanalla murteella kaiken kaseteille. Mitään suuria salaisuuksia ei paljastu, ei mitään ihmeitä, mutta niin hyvin kerrottuja, että ne tarinat ovat hykerryttäviä. Tarinoista paljastuu Anjan mies Erkki ja Espanjassa asuva poika Jussi.

Oma tarinansa oli sekin, kun Anja eräänä aamuna löytää hiiren likaämpäristä. Anja kertoo kirjastoautosta ja perunasta ja erosta, rooleista ja jos vaikka mistä. Arkisia asioita, joihin tietynlainen kerronta saa niin kivan lisämaun.

Vaikka kirja onkin arkisia tarinoita täynnä, sisältää se yllätyksiäkin, joten tätä kirjaa kyllä suosittelen kaikille. Olin niin iloinen saadessani lukea tämän kirjan.