Henry Aho: Arvet : romaani kiusatuista

Koulukiusaamisesta on viime vuosina puhuttu paljon, jonkun mielestä ehkä jo kyllästymiseen asti, mutta aihepiiri on edelleen tärkeä ja ajankohtainen. Henry Aho puhuu tästä erinomaisessa nuortenkirjassaan Arvet.

Päähenkilöinä ovat pienelle Teuvan paikkakunnalle Vaasasta muuttanut Laila, runoja kirjoittava Jarkko ja kiusaaja Tomi sekä edellisiä vähän etäisemmäksi jäävä Milla, jonka tarinaa kerrotaan päiväkirjakatkelmien kautta.

Neljän kertojan tekniikka toimii tässä kirjassa varsin hyvin. Etenkin kiusattujen Lailan ja Jarkon tarinat aukeavat lukijalle selkeinä ja uskottavina. Draaman kaari pitää loppuun asti. Jännitysmomentin kertomuksille antaa erityisesti kirjan takakannessa oleva surullinen itsemurhakirje: kuka päätyy tähän lopulliseen ratkaisuun, ja löytääkö joku kenties sittenkin sopusoinnun elämässään? Myös köyhistä ja epävakaista oloista lähtevän Tomin, kiusaajan, toiminta on jos ei hyväksyttävää niin ymmärrettävää, mutta jollain tavalla hänen henkilökuvansa jää Lailaan ja Jarkkoon verrattuna kuitenkin ohuemmaksi ja kovin osoittelevaksi. Muun tekstin lomaan on siroteltu salaperäisempiä otteita Milla Magian maagisesta päiväkirjasta; nekin kuvaavat uskottavasti nuoren ihmisen kärsimyksiä, mutta jäävät ehkä vähän irralliseksi.

Kirjan kieli on sujuvaa ja jokseenkin virheetöntä, ja uskoisin sen istuvan mainiosti nuoren lukijan mieleen. Nuorillehan tämä kirja on ilmeisesti tarkoitettu, mutta kyllä sen aikuinenkin lukee mielellään aiheen surullisuudesta huolimatta.