Linda Bondestam ja Ulf Stark: Diktaattori

Tämän Ulf Starkin kirjoittaman pienikokoisen kuvakirjan pääosassa on niin ikään pienikokoinen diktaattori, joka haluaa määrätä kaikesta ja käyttäytyy kuin maailman napa. Suurimman osan ajasta tämä toimiikin ihan hyvin. Kirjan aikana diktaattori kuitenkin muuttuu toisenlaiseksi, koska samassa päiväkodissa käy eräs tietty tyttö.

Kirja oli aika osuva ja ihan minun makuuni. Vaikka tarinassa onkin mukana opetus, se ei ole liian saarnaava tai itsestään selvyyksiä osoitteleva. Tämä on taas niitä lastenkirjoja, joka sopii myös aikuisille ilman lapsia luettavaksi.

Varsinkin kuvitus on erityisen hyvä: se on Linda Bondestamin yhdistelmä kollaasia ja piirrosta – sitä tuttua laatua. Ulkoisesti kirja on yhdistelmä kommunismihenkistä retroa ja siksi sitä voikin suositella nostalgianhenkisille aikuislukijoille.