Linda Bondestam ja Ulf Stark: Kaikki tämä

”Kaikki Kaikki Kaikki tämä syntyi, tehtiin – HIIO-HOI! jotta se sulle kuulua voi.”

Pienessä kulutusta kestävässä pahvisivuisessa kirjassaan Ulf Stark ja Linda Bondestam esiintuovat kaiken tämän ympärillämme olevan, eli yksinkertaisesti elämän. Sen sivuilla kuljetaan matka auringon, taivaan, meren ja maan luomisesta, dinosaurusten ja muinaisihmisten ajasta aina nykyaikaan asti tavalla, josta nauttivat varmasti niin aikuiset kuin lapsetkin, niin korvat kuin silmätkin. Kirja on samanaikaisesti suloinen, hauska ja opettavainenkin, sen johtotähtenä ja tarkoituksena on selvästi herättää keskustelua lapsen ja aikuisen välillä.

Vaikka joissakin kohdin ihmettelin suomentajan sanavalintoja, tukee Ulf Starkin sanallinen ilmaisu mainiosti Linda Bondestamin aina ihastuttavaa kuvitusta – vai pitäisikö sanoa toisin päin? Joka tapauksessa tekijät loistavat rinnakkain.

Mitäpä tästä enempää kirjoittamaan, suosittelen kaikille, ”apinoille, mummoille ja mummojen mammoille”. Mutta pitäkää kiirettä, sillä aika kiitää (”ilman kenkiä”).

1. Onkohan Cyles Branrdethin Oscar Wilde kirjoja käännetty vielä suomeksi. Melkoisen mestarin täytyy olla ollut asialla jos näin on päässyt tapahtumaan.

Meinaan vain, että useimmissa sanoma hämärtyy kääntämällä entisestäänkin.

Lord Blubery