Saara Soikkeli (toim.): Ekat laulut ja lorut

Uskaltaisin väittää, että viimeistään siinä vaiheessa, kun perheeseen tulee vauva, valtaosalle uusista vanhemmista tulee tarve päästä lauleskelemaan ja loruilemaan. Se on mukavaa ajanvietettä, sellaista hempeää vauvan kanssa hassuttelua. Mutta ei pelkästään hassuttelua, vaan myös sangen tärkeää, mitä lapsen kielenkehitykseen tulee.

Jos lastenlaulut ja lorut ovat kadoksissa, tarjoaa Ekat laulut ja lorut pikaista ensiapua. Se kokoaa kansiensa väliin ne kaikista tutuimmat laulut ja kolmisenkymmentä lorua nuotteineen ja leikkiohjeineen. Laulujen osalta teos ei minulle antanut oikeastaan mitään uutta; niin tuttuja nämä Jänis istui maassa, Kolme varista ja Viisi pientä ankkaa -tyyppiset laulelmat ovat. Lorupuoli sen sijaan oli huomattavasti tuntemattomampi, vaikka toki sieltäkin vanhoja tuttuja löytyi.

Ekat laulut ja lorut on kirja, jota suosittelen kaikille pienten lasten vanhemmille tai muille loruttelijoille. Me olemme viettäneet kirjan kanssa hauskoja hetkiä yhdessä kaksivuotiaan esikoisen sekä puolivuotiaan kuopuksen kanssa. Molemmat hihkuivat ilosta yhtä lailla.

Jos hakusessa kuitenkin on spesifimmin juuri laulukirja, ei tämä ehkä ole se paras valinta, sillä kuten sanottua lauluja on niukemmin – vain 15 kappaletta – ja ne ovat supertuttuja.