Esko Seppänen: Emumunaus

Emumunaus

Esko Seppänen on jälleen iskenyt kätensä muurahaispesään! Kun Suomessa kansa ei halua EU:n avustuksia ja velkahelpotuksia Kreikalle, tiedämmekö itse, mihin olemme menossa? EU:lla on yhteinen raha eli EU on myös rahaunioni (siitä Emu). Nyt EU:sta halutaan tehdä talousunioni, joka olisi ensin finanssiunioni. Valtioilta otettaisiin pois niiden valta omiin tulo- ja menoarvioihinsa. Tätä kirjoittaessani on menossa juuri budjettikeskustelu suorana lähetyksenä. Toistaiseksi siis Suomen valtion budjetti on julkisessa käsittelyssä.

Kapitalismi on nykyään kriisiä: se on velkakriisi, pörssikriisi ja pankkikriisi. Emu on Seppäsen mukaan tämän finassikapitalismin lapsi ja euro on Emun muna. Emumunaus on sisäisen devalvaation pakko, joka tuhoaa kasvun ja jättää velat. Velkojen maksua velalla. Lisää valtaa liittovaltiolle. Miten käy Suomelle, kysyy tekijä?

Emumunaus-kirjassa käydään myös läpi Lissabonin sopimusta, Islannin, Espanjan, Italian sekä viime vaiheessa Kreikan tilannetta sekä monessakin kohdassa arvioidaan maamme nykytilaa. Itse olen ihmetellyt, miksi esimerkiksi inflaatiosta ei ole julkisuudessa juurikaan puhuttu – ennen se oli etusivuilla, joita nykyään hallitsevat tosi-tv:n tapahtumat. Onko kansa turtunut EU:ssa päätettyihin ja päätettäviin asioihin, koska päätökset tehdään jo fyysisesti kaukana meistä? Miten Suomi selviää velkaantumatta lisää? Seuraavan laman tulemista ennakoidaan julkisesti lähes päivittäin, mutta voitaisiinko se maamme kohdalla estää tai ainakin supistaa minimiin? Mitkä olisivat keinot?

Esko Seppänen puuttuu asioihin, joita moni on hajanaisesti miettinyt ja levittää ne eteen. Tarkasta ja lue! Teksti on seppäsmäisen selkeää ja pientä provokaatiota on aina hyvä olla mukana, se pitää lukumielen virkeänä. Suosittelen kaikille Suomen sekä muiden EU-maiden talouspolitiikasta ja sen tulevaisuudesta kiinnostuneille. Seppänen pani pisteen kirjoitukselleen 3.8.2012, mutta jo senkin jälkeen on ehtinyt varmasti tapahtua paljon ylikiehuvassa EU-maiden finanssimaailmassa.