Kalle Päätalo: Epätietoisuuden talvi

Iijoki-sarjan 22. osa. 713 s. Vuodet 1951-52. Kalle 31-32 vuotta.

• Kunnanrakennusmestarista puristetaan kaikki irti ja siihen vielä Sonni-Moilanen painajaiseksi.

IC-moottoripyörän kunta lopulta hommaa rakennusmestarilleen pitäjän kiertämistä varten. Koulurakennusten kunnossapito- ja kuntalaisten rakennustarkastukset siltä osin helpottuvat, mutta rajaton työaika pysyy rajattomana ja ovesta saattaa astua asioilleen miehiä pitäjiltä milloin mihinkin luonnottomaan aikaan:

– Kuka herra nähköön, soittaa rimputtaa ovikelloa? – En tiijjä. Ja vielä nuin pirun röyhkeästi. – Eikö nyt ole sunnuntaiaamu? – Itsenäisyyspäivän aamu. – Ei, perkele, muuta kun parantaa rillauttamistaan!

– En kait vain kaatanu sänkykirnuutas? – Minä se tässä seison eikä kukkaa toinen. Että elä ollenkaa ällistele, vain päästä porstuvaasi!

Mies sarkapuserossa, pussihousuissa, lapikkaat jalassa ja karvalakki päässään seisoo käytävällä ja työntyy sisälle Kallen perääntyessä. Pian sanoo rätnäilleensä ihan oikein, jotta tähän aikaan Kalle on varmimmin kotosalla ja voipi toimittaa asiansa, eli:

– Sanoppa, palajoko tulisi maksamaan minun navetta!

Viimeinen pisara mestarin hermoille on kunnanhallituksen varapuheenjohtaja, jonka nimeä Päätalo ei suostu kirjassa mainitsemaan, vaikka paikallisten nimet muuten uskollisesti ilmoittaakin. Nulju mieheksi on tämä vpj: ei mitään pakettiautoa mestarille, omat hälläpuut hommatkoot Päätalot koululiiteriin. Lopullisesti Kallen mitta täyttyy varapuheenjohtajan harppoessa tukkilanssille, missä kunnan hankkimia puita mitataan niin kuin pykälään on merkitty. – Se on seis! määrää vpj.

– Tampereelle! kypsyy Kallen päässä. Eropaperit kuntaan, kesäkuun alusta, ja irtisanomispaperi Tampereen vuokralaisille. Vuosi tätä leikkiä riitti!

Mitenkäs Laina? Siellä osuuskaupalla näyttää kehittyneen jonkinlainen suhde puotilaisen ja autokuski Moilasen välillä. Siinäpä Kallelle vielä suurempi huoli kuin kunnan kanssa. Todisteitakin alkaa kerääntyä, kun Sonni-Moilanen jättää Kallen yöksi Ouluun ja itse kiirehtii Lainan luokse – saati sitten pilkkireissu keväämmällä Poloon?

Elämäkertatarina jatkuu; toinen lukukierros menossa kymmenen vuoden tauon jälkeen: Monet asiat putkahtelevat unohduksista tuttuina mieleen, hyvin monet asiat ovat ihan uuden- ja ennenkuulumattomantuntuisia! Mielenkiintoisia kuin mitkä! Ihmiselämää. Ei tämä sarja uudelle lukemisella ole mitään tylsää vanhan kertaamista, vaan elävää uutta tapahtumaa täysi.

Suosittelen käsiksi käymistä, yhä ja aina vaan. Ja muistattehan että moni viisaskin on tähän vipuhun viehättynyt: esimerkiksi se muuan Juice, kuin myös Päätalon juurella Juhlakirjan 11.11.1999 mukaan ainakin Jaakko Syrjä, Ville Repo, J.P. Roos, Ilkka Malmberg, Anssi Sinnemäki, Inkeri Kilpinen, Marsa Luukkonen, Alpo Räisänen, Kalevi Sorsa(jatkuu seuraavan Iijoki-kirjan arvostelussa)

• sukkiutua
  • suurusreikä