Erkki Vuokila: EVVK : Erkki Vuokilan vuosikirja 2020

Erkki Vuokila on tuttu nimi kaikille ristikoita ja sana-arvoituksia harrastaville jo lähes 50 vuoden ajalta. Monipuolinen pulmamies on nyt koonnut kokoelman kaikkea kivaa pähkäiltävää koko kalenterivuodelle 2020.

EVVK : Erkki Vuokilan vuosikirja 2020 on oikeastaan kalenteri, mutta kovin paljoa päiväkohtaista tilaa ei merkinnöille jää. Jokaista viikkoa varten Vuokila on varannut neljä sivua ristikoita, kryptoja, piilosanoja, sanaristejä, kuva-arvoituksia, hönötyksiä (tunnetun henkilön nimikirjaimista koottuja henkilöluonnehdintoja) ja mitä kaikkea vielä. Avoristikoita! Valintakryptoja! Teemoitettuja piilosanoja! Tavukoita! Anagrammeja! Jos sanoilla ja kirjaimilla jotain voi tehdä, Vuokila on sitä kokeillut ja tehnyt siitä pulman.

Erityisen hienoa EVVK:ssa on sen pyrkimys ajankohtaisuuteen. Niinpä jääkiekon MM-kisojen aikaan muistellaan vuoden 1995 kultajoukkuetta, Ian Rankinin 60-vuotispäivän ympäristössä taas tutkitaan muitakin superlatiiveja ja niin edelleen. Tehtävissä on vihjeitä, jotka liittyvät sopivilla viikoilla ajankohtaisiin henkilöihin. Vuokilan tyylin mukaisesti pulmissa pyritään ennemminkin nokkeluuteen ja hauskuuteen kuin sikamaiseen vaikeustasoon. Kaikkiin pulmiin on kirjassa myös ratkaisut.

Haastavinta minulle on malttaa olla täyttämättä koko EVVK:ta saman tien sen käsiini saatuani. Mutta yritän malttaa mieleni, jotta puuhattavaa riittäisi koko vuodeksi, enkä sitten varmaankaan vuonna 2020 muuta kalenteria tarvitsekaan. Suosittelen kaikille sanaleikkijöille!