Emma Juslin: Frida ja Frida

Suurperheen elämää 13-vuotiaan Selman ja jo Pariisissa opiskelevan Irinan silmin, ikäänkuin vuoropuheluna. Selma kertoo perheestä, isän tuhotuista unelmista, veljien selviytymistaistelusta, omista unelmistaan ja kaipaa isosiskoaan takaisin. Irina taas maalaa ja opiskelee taidetta Pariisissa ja löytää elämänkumppanin, sielunsiskon ja rakastetun, Fridan. Fridan, joka muistuttaa niin Frida Kahloa, joka on Irinan idoli. Kumpikin siskoksista kertoo tarinaansa itsekseen, mutta toisiaan ajatellen. Tytöt ovat kovin läheisiä, vaikka eivät ole tavanneetkaan pitkään aikaan.

Kaunista ja tarkkavaistoista, hauskaa ja itkettävääkin kerrontaa. Huipentumana on juhannus, jolloin Irina lopultakin palaa koti-Suomeen ja esittelee Fridan tyttöystävänään kaikille. Selmalle tämä on vain ihana yllätys, mutta äidille kaamea takaisku. Isä taas tuntuu antavan tyttärelleen luvan olla oma itsensä, sellainen, mitä hän itse ei koskaan saanut olla, taiteilija ja oman elämänsä kulkija.

Suosittelen — erinomaista tekstiä perhe-elämästä lapsen silmin ja nuoren tytön kiihkeästä rakkaudesta sekä taiteeseen että uuteen ihmiseen. Tarinaan olennaisesti kuuluu vielä se, että perhe on suomenruotsalaista vähemmistöä rannikkoseudulla. Lopussa myös kaikilla on vielä mahdollisuus: Irina saattaa jäädä Suomeen Fridan kanssa, isäkin ehkä lopettaa kaljoittelun ja päättää alkaako tosissaan maalata ja lopettaa maanviljelyksen. Äiti jää hieman valjuksi, komentelevaksi osapuoleksi, ehkä tarkoituksellisestikin. Muut sisarukset ovat kaikki myös omalla tavallaan erikoisia, koko perhe on täynnä erilaisia ja hiukan epätavallisia piirteitä.

Emma Juslinin kieli on mielenkiintoista ja mukavaa luettavaa. Henkilökuvat on piirretty lyhyesti, mutta selkeästi ja usein ironisestikin. Suosittelen, nuorta suomenruotsalaista proosaa parhaimmillaan.