Agnete Friis ja Lene Kaaberbøl: Huomaavainen murhaaja

Huomaavainen murhaaja

Tanskalaisen kirjailijakaksikon Lene Kaaberbølin ja Agnete Friisin sairaanhoitaja Nina Borgista kertova sarja on nyt ehtinyt neljänteen osaan, joka kirjan takaliepeen antaman tiedon mukaan on päätösosa. En ole lukenut sarjasta kuin tätä edellisen osan, Satakielen kuoleman (2015), mutta Huomaavaisen murhaajan loppuun päästyäni aloin ajatella, että eiköhän tämä Nina Borg ole huseerannut rikosten parissa jo ihan tarpeeksi. Ei ihme, että hänen ex-miehensä Morten sanoo: ”Hänet on hakattu, hänellä on ollut säteilysairaus, häntä on ammuttu… ja hänen takiaan tyttäreni siepattiin ja tungettiin johonkin onkaloon, öljytankkiin, jonne Ida oli vähällä tukehtua…”

Mortenin jälkeen Ninan kuvioihin on tullut Søren Kirgegård, joka ei ole melkein-kaimansa tasoinen filosofi vaan virkavapaalla oleva poliisi. Poliisia taas tarvitaankin, kun pahaa-aavistamaton Nina joutuu murhayrityksen kohteeksi parkkihallissa ja saa pahan kallovamman. Kun tämän pahoinpitelyn jälkiä aletaan seurata, johtavat ne Filippiineille, jossa Nina oli ollut suhteenkorjauslomalla Mortenin ja heidän lastensa kanssa, mutta osallistunut romahtaneen kerrostalon raivaamiseen heti kun mahdollista.

Samoin kuin Satakielen kuolemassa myös tässä kirjassa on muutaman vuoden takaa alkava rinnakkaisjuoni: nyt se kertoo filippiiniläisestä Vincentistä, joka pääsee stipendin ja vanhempiensa säästöjen turvin Manilaan opiskelemaan lääketiedettä. Pikapuoliin hän tapaa yliopistolla huolettoman, rikkaan playboy Vadimin ja henkisesti ja fyysisesti järkälemäisen Victorin. Nuoret miehet ystävystyvät nopeasti, heistä tulee erottamattomat kolme V:tä, mutta kun vuodet kuluvat, ystävyys ja ääretön lojaalius saattavat käydä kalliiksi. On selvää, että nämä kaksi juonikuviota sitten vähitellen kietoutuvat yhteen – mikä onkaan kööpenhaminalaisen sairaanhoitajan yhteys filippiiniläisiin opiskelijapoikiin?

Kaaberbølin ja Friisin Nina Borg -sarja ei ehkä ole dekkarigenressä juuri minulle mieluisinta luettavaa, mutta uskon että se puhuttelee niitä, jotka kaipaavat kirjoiltaan paljon vauhtia ja toimintaa.