Agnete Friis ja Lene Kaaberbøl: Satakielen kuolema

Satakielen kuolema

Ukrainalaisen Natašan elämä on ollut enimmäkseen kovaa ja vaativaa; hän vietti lapsuutensa pienen kylän köyhyydessä ja unelmoi paremmasta, mikä näytti ensin toteutuvankin, kun hän meni naimisiin rikkaan ja hurmaavan Pavelin kanssa ja sai Katerina-­tyttären. Sitten Pavel kuoli epäilyttävällä tavalla, ja Natašaa alettiin epäillä hänen murhastaan. Äiti ja tytär pakenivat Kööpenhaminaan ja tapasivat siellä Michaelin, josta tuli Natašan mies joksikin aikaa, kunnes onni taas kääntyi: Nataša yllätti miehen hipelöimästä tytärtään ja vihan vimmoissa viilsi tätä veitsellä.

Hän joutui vankilaan ja Katerina pakolaisleiriin. Mutta sitten Nataša onnistui pakenemaan ja alkoi epätoivoisesti etsiä tyttöä leiriltä. Kun Michael sitten löydettiin murhattuna samalla tavoin kuin Pavel aikoinaan, alettiin Natašaa pitää kaksoismurhaajana. Ainoastaan leirin sairaanhoitaja Nina Borg uskoo Natašaa. Mutta miksi joku muukin yrittää keinoja kaihtamatta saada sekä äidin että tyttären kiinni? Ja kuka on salaperäinen Noita?

Näiden nykyaikaan sijoittuvien tapahtumien lisäksi romaanissa kulkee 1930­luvun Ukrainaa käsittelevä tarina kahdesta sisaruksesta nälänhädän ja Stalinin vainojen kourissa.

Satakielen kuolema on vetävä rikostarina, ja vaikka sen juoni polveilee ja osin epäuskottavatkin tapahtumat seuraavat toisiaan melkein hengästyttävässä vauhdissa, on lukukokemus mielenkiintoinen. Sairaanhoitaja Nina Borg, joka on kirjan keskushenkilö Natašan lisäksi ja joka on seikkaillut jo Kaaberbølin ja Friisin aiemmissakin dekkareissa, on reipas ja aikaansaava vähän Neiti Etsivän malliin, mutta jotenkin lukijan huomio kohdistuu pakostakin enemmän Natašaan. Tämä ei ole mikään pyhimys, mutta tulta ja tappuraa ja epätoivoista äidinrakkautta hänessä totisesti on.

Tarinaa katkovat siis 1930­-luvun puolivälin Neuvosto­-Ukrainaan sijoittuvat tekstit, jotka minulle huolimatta sinänsä taitavasta rikosjuonesta olivat kirjan parasta antia: kertomukset nälän toivottomuudesta, kulakeista ja muista epäihmisistä ja neuvostovallan vihollisista sekä kaikkia rakastavasta Stalin­sedästä menivät kyllä suoraan iholle. Ukraina-­jaksojen yhteys nykyhetken tapahtumiin selviää sitten ihan kirjan lopussa.

Mielenkiintoinen kirja siis! En ole lukenut tämän kirjailijakaksikon aiempia Nina Borg ­-kirjoja, mutta se laiminlyönti pitänee korjata.