Magdalena Hai: Sarvijumala

Sarvijumala

Nuorille lukijoille on viime aikoina julkaistu ihan kiitettävä määrä kauhukirjallisuutta. Pitkän linjan kirjailija Magdalena Hai liittyy joukkoon uudella Sarvijumala-romaanillaan, jonka kansikuvassa (Karin Niemen totutun tyylikästä kädenjälkeä!) komeilee jo varsin karmivan näköinen otus, sarvekkaine peurankalloineen ja ötököitä kuhisevine kourineen.

Kirja kertoo siitä, miten kuoleman kosketus saa kaiken muuttumaan. 17-vuotias Lauri herää sairaalasta auto-onnettomuuden jäljiltä. Onnettomuudesta ei ole jäänyt juurikaan muistikuvia, mutta faktat ovat selvät: Laurin äiti ei selvinnyt ja isää pidetään sairaalassa koomassa. Lauri pääsee toipumaan tätinsä perheeseen pienemmälle paikkakunnalle.

Serkku Niko on kelpo tyyppi ja tämän pikkusisko Tiukukin yhä innoissaan Laurista. Naapurin Vilja-Maariaa pidetään kylillä kummallisena, mutta jokin hänessä Lauria kiehtoo. Toipuminen lähtee käyntiin, mutta pian Laurille selviää, ettei kaikki ole kunnossa.

Tyttö lähtee liikkeelle, astelee ensin varovasti mua kohti ja juoksee sitten ohi. Se pysähtyy muutaman metrin päässä ja kääntyy vielä katsomaan mua.

Sillä on silmien paikalla pelkät tyhjät kuopat.

Lauri näkee asioita, joita muut eivät näe ja joita hän ei itse haluaisi nähdä. Yöt täyttyvät unista, jotka ovat sekä kauhistuttavia että kiihdyttäviä, toisinaan molempia yhtä aikaa. Niissä esiintyvä Vilja-Maaria voi olla ainoa, joka todella ymmärtää, mitä Laurille on tapahtumassa.

Magdalena Hai on keitellyt kasaan herkullisen kauhutarinan. Sarvijumala on luokiteltu nuortenkirjaksi, mutta aikuisten kauhutarinoiden ystävien ei kannata huolestua. Vaikka pääosassa teinejä onkin, tarina on ihan riittävän kauhistuttava aikuisellekin ja kaikessa sujuvuudessaan sellainen mukava lukujumin purkaja ja kertaistumalla luettava. Nuorillekin tämä varmasti toimii. Sen verran karmivia yksityiskohtia tarinassa on, että vankasti luokittelisin tämän YA-osastolle ennemmin kuin esiteineille.