Marko Partanen: Ikkunansärkijä

Ikkunansärkijä on Marko Partasen kolmas romaani, joka on jo hyvin vakuuttava! Aiheena ovat edelleen miehelle itselleen tutut aiheet eli palomiesten ja ensihoitajien toiminta. Nyt romaanissa kuitenkin sivutaan enemmän henkistä hyvinvointia, esimiesten toimia sekä omaa työssäjaksamista ja mahdollisia työperäisiä ongelmia.

Romaanin alku on yllättävä tapahtuma pelastustilanteessa, joka saa jopa valtakunnallista julkisuutta. Kirjoittaja tuo hyvin esiin, miten työyhteisö reagoi vierestä seuraten tähän kolmea kaverusta henkilökohtaisesti koskettavaan tapahtumaan. Kunkin kolmen miehen henkilökohtainen ratkaisu on lopulta erilainen, mutta sovitusta ei poiketa. Se pitää viimeiseen asti!

Kertomus sisältää myös varsin ironisen sisäkkäistarinan erään miehen noususta peräti ministeriötasolle — ainakin hetkeksi aikaa — ja sen seurauksista muun muassa palomiesten työaikakysymyksiin. Ei siis aivan tuulesta temmattua juttua tämäkään!

Kirja on hyvin asiantuntevasti kirjoitettu, toimiihan Partanen itsekin vastaa­vissa tehtävissä. Erityisesti itse kiittelen kuvausta raavaan miehen burn outista ja hakeutumisesta keskustelemaan asiantuntijan kanssa. Tämä on varmasti totiselle miehelle kova pala, tässä se on kuvattu hyvin, kuten myös hoidon tuoma helpotus ja päätös lopulta vaihtaa alaa.

Olen seurannut Partasen kehittymistä kirjailijana ja täytyy sanoa, että tämä on jo huomattavasti esikoista parempi, kehittyneempi ja monisyisempi. Lisäksi kirja on painettu siististi, oikoluettu ja viimeistelty huomattavasti ammatti­taitoisemmin kuin aikaisemmat teokset. Ei ulkonäkö toki kaikkea ole, mutta tuo kuitenkin vertailupohjaa… Ammattien ja niissä toimivien kuvaajana Partanen on ollut aina parhaimmillaan, työkeikkakuvaukset ovat ammatti­taitoisia ja näissä tehtävissä toimivat varmasti tunnistavat tilanteet. Työ­yhteisökuvauksena tämä on myös erinomainen.

Luin kirjan jälleen yhdellä istumalla, sen verran kutkutti seurata tilanteita ja jännittää kavereiden puolesta sekä seurata ministeriön virkamiehen absurdeja toimia. Suosittelen kirjaa lukuromaaniksi kaikille, erityisesti palo- ja pelastus­alalla tai ensihoitajana toimiville, näihin tehtäviin aikoville tai ammateista muutoin kiinnostuneille. Koskaan ei voi tietää, kenen auttamaksi joutuu!