Herman Koch: Illallinen

Paul vaimoineen illastaa veljensä Sergen ja hänen vaimonsa kanssa. Niin viattomalta kuin se kuulostaakin, mikään ei ole sitä, miltä näyttää. Miehen veli on kuuluisa poliitikko, joka on jo valmiiksi itseään täynnä, mutta mahdollisesti hän on myös tuleva pääministeri. Seura ei kuitenkaan ole pahinta, mitä illallisella voi tapahtua, kun ruvetaan keskustelemaan lapsista.

Illallinen on houkutellut jo jonkin aikaa, vaikka ei vaikuta herkulliselta. Kirja kuitenkin lähti mukaan ja tempaisi syövereihinsä saman tien. Illallinen avautuu pikkuhiljaa, paljastaen palasen kerrallaan, jotta kirjaa on melkein mahdotonta laskea käsistään. Illallinen ei ehkä ole elämää suurempi ja jopa ärsyttää paikoin, mutta oli ilo lukea monitahoista romaania, joka samanaikaisesti sekä kauhistutti sekä välillä nauratti.

Illallisessa on pureskeltavaa ja se on lukijalleen aikamoinen aivopähkinä. Koch saa todella miettimään, mitä sitä itse tekisi lähimmäistensä vuoksi. Kaikki on niin todellista.

Paula

1. Uskoisin, että tämä tulee olemaan yksi vaikuttavimmista lukukokemuksista tänä vuonna. En siis sano yksi parhaista kirjoista. Psykologisen syvällinen trilleri. Veljekset vaimoineen nauttivat illallisen aperitiiveista juomarahoihin ja lukija saa purtavakseen aikamoisen perhedraaman. Kenen etu onkaan etusijalla. Miten kukakin sen tarjoilee ja toiset nauttii. Suosittelen erityisesti murros-/teini-ikäisten vanhemmille, mutta myös muille lapsellisille. Huh.