Jukka Saksi: Johtajuus murroksessa finanssialalla

Vaikka Johtajuus murroksessa finanssialalla -kirja käsitteleekin erityisesti johtajuutta finanssialalla, on siitä paljon iloa myös muille johtamisesta kiinnostuneille. Tekijä päästää ääneen 65 kirjaa varten haastateltua Suomen finanssisektorin päättäjää, ja tarkastelee alalla tapahtuvaa murrosta heidän kommenttiensakin kautta.

Samalla lukija saa huomata, ettei finanssiala ole mikään oma erillinen saarekkeensa, vaan johtamisen haasteet ovat samat monella eri alalla. Muutosjohtaminen lienee varsin akuutti kysymys alalla kuin alalla, ja ainakin itse löysin paljon yhteneväisyyksiä omaan työhöni, vaikken finanssialan kanssa olekaan missään tekemisissä.

Kirjassa käsitellään muun muassa johtajuuteen kasvamista, johtajan kohtaamia haasteita, toimintaympäristön muutoksia sekä muuttunutta johtamiskulttuuria. Johtamisoppien ohella lukija saa kiinnostavan katsauksen pankki ja vakuutusalan nykytilanteeseen ja sen haasteisiin. Lisäbonuksena kirja on hyvin kirjoitettu ja rakenteeltaan selkeä, eikä tekijä sorru turhaan ammattislangilla kikkailuun, joten finanssialan ummikkokin jaksaa kirjaa lukea.

Salla P.