Lisa Jewell: Joka askel jonka otat

every move you make
Every bond you break
Every step you take
I’ll be watching you.”

Tämä vanha Policen kappale tuli väkisinkin mieleen sekä Lisa Jewellin kirjan nimestä että myös sen sisällöstä, ja niin oli varmaan tarkoituskin. Siinä nimittäin yksi jos toinen stalkkaa, kurkkii kiikareilla, filmaa videoita.

Kirjan keskeinen henkilö on Joey, jonka nimi on siis lyhennys Josephinesta; hän ihastuu palavasti naapurissa asuvaan tyylikkääseen ja menestyneeseen rehtoriin Tomiin, ja oma aviomies Alfie, niin mukava ja rakastava kuin onkin, tuppaa jäämään ajatuksissa taka-alalle. Mutta Tomilla on sitten oma ajatusmaailmansa ja omat ihastuksensa. Kun nämä molemmat seuraavat tiiviisti omia kiinnostuksensa kohteita, ja lisäksi Tomin sosiaalisesti rajoittunut poika ja erään koulutytön salaliittoteorioihin hurahtanut äiti vahtaavat omiaan, muodostaa romaani melkoisen ihmissuhdeverkoston. Eikä se hassumpi lukukokemus ollutkaan.

Jollain tavalla tämä kirja toi mieleeni Fiona Bartonin ja Belinda Bauerin psykologiset jännärit, joskin tämä vertailu saattaa kääntyä näiden mainittujen eduksi ainakin henkilöhahmojen uskottavuuden kannalta. Toisaalta etenkin Joeyn hahmo tuntui melko todelta, koska hän ei ollut mikään menestynyt sankaritar, vaan hiukan sinne tänne ajelehtiva nuori nainen, joka ei missään vaiheessa ole oikein tiennyt, mitä elämältään haluaa. No, tässä kirjassa hän päättaa haluta Tomin sitäkin suuremmalla intensiteetillä. Lisäksi Tomin poika Freddie, yksinäinen kiikaroija ja videokuvaaja, tuntui myös jollain tapaa hyvin uskottavalta ja liikuttavaltakin.

Kirjan loppuratkaisu aiheutti jollei nyt henkeäsalpaavaa yllätystä niin jonkinlaisen hämmästyksen ainakin, ja siihen pääseminen oli aika ajoin oikeastaan ihan kihelmöivän jännittävää. Joten kyllä tämä kannattaa lukea.