Anne Sverdrup-Thygeson: Jos hyönteiset katoavat : Harvinaistuvat, hyödylliset pikkuötökät, joita ilman emme tule toimeen

Arvostelin hiljattain mainion Kimalaisen kyydissä -kirjan, jonka jälkeen jäi vähän sellainen kutina, että hyönteisistä ja varsinkin niiden hädänalaisesta tilanteesta pitäisi lukea enemmänkin. Tähän saumaan Jos hyönteiset katoavat… vaikutti siis oikein nappivalinnalta.

Biologian professori Anne Sverdrup-Thygesonin kirja yllättää monessakin suhteessa. Ensinnäkin kirja on yllättävän riemastuttava, jopa hauska. Kirja on selvästi suunnattu sellaisille ihmisille, jotka eivät ole ennestään perehtyneet hyönteisten maailmaan, ja ehkä pitävät aihetta jopa vähän tylsähkönä ja triviaalina. Sverdrup-Thygeson tekee kaikkensa osoittaakseen, että oletus ei voisi olla enempää väärässä. Mistään eläinkunnasta ei löydy niin kekseliäitä ja omituisia selviytymisstrategioita kuin hyönteisiltä, eikä mikään eläinryhmä ole myöskään planeetan kannalta niin olennaisen tärkeä.

Kirjassa on mielenkiintoisia tarinoita laidasta laitaan, kuten miten kävi, kun Australiaan tuotiin isot määrät karjaa, eikä Australiasta löytynyt kotoperäisiä kovakuoriaisia, jotka olisivat pystyneet hajottamaan lehmänlantaa. Tai entäpä hilpeä esimerkki Ampulex dementorin lisääntymisstrategiasta, vihjeenä olkoot että kyseinen pistiäinen on saanut nimensä Harry Potterin ankeuttajien, eli Dementorien mukaan.

Itse oletin kirjan nimen perusteella, että kirja käsittelisi erityisesti hyönteisten hälyttävää vähenemistä ja siihen johtaneita syitä, mutta se ei oikeastaan pidä paikkaansa. Pikemminkin kirja on Sverdrup-Thygesonin rakkaudentunnustus hyönteisiä kohtaan, joskin kirjassa painotetaan kovasti näkökulmaa, miten hyönteiset ovat olennainen osa ekosysteemiä ja miten monilla yllättävilläkin tavoilla ne hyödyttävät myös ihmisiä. Viimeisessä luvussa perehdytään vielä pikaisesti hyönteisten häviämiseen mahdollisesti johtaviin syihin, mutta se ei tosiaan ole mikään pitkä katsaus.

Ei väärinymmärrykseni kuitenkaan harmittamaan jäänyt, viihdyttävästi kirjoitettu kirja imaisi nopeasti mukaansa ja suosittelen tätä kirjaa erityisesti kaikille, jotka eivät pikkuotuksista niin perusta. Valaisevaa ja hauskaa luettavaa kaikin puolin!