Arnaldur Indriðason: Jyrkänteen reunalla

Vuonna 2005 Islanti eli vielä ennennäkemättömän kasvun kautta. Islantilaiset riskisijoittajat keinottelivat globaalilla pääomalla ja ostivat yrityksiä ja kiinteistöjä meiltä ja muualta. Jättimäisille veloille perustuva talous oli ylikuumenemassa. Eikä kaikki bisnes ollut puhdasta. Kun talouskupla lopulta puhkesi, oli koko maa konkurssikypsä.

Arnaldur Indriðasonin dekkarisarja jatkuu nyt väkivaltaiseksi äityneen kiristystapauksen parissa talouskriisiä odottavassa Reykjavikissa. Erlendurin kadottua maan itäosiin lomailemaan ja Elínborgin selvitellessä samaan aikaan toista murhaa (josta kertoo sarjan edellinen osa Sameissa vesissä), Sigurður Ólin vuoro on kantaa päävastuu rikoksen tutkinnasta.

Sattumalta käy niin, että kiristäjää kovistelemaan tullut Sigurður Óli yllättää pahoinpitelijän itse teossa. Poliisijohto epäilee Sigurður Ólin objektiivisuutta tutkimuksissa, sillä tapaukseen tuntuu liittyvän koko joukko hänen ystäviään ja tuttaviaan. Vastustuksesta ja kielloista huolimatta Sigurður Óli jatkaa jutun parissa päästen viimein rahanpesua harjoittavien pankkiirien sekä jo vuotta aiemmin tapahtuneen selittämättömän kuolemantapauksen jäljille.

Juonen sivussa lukija pääsee tutustumaan viimein paremmin tähän hieman snobahtavaan rikostutkijaan, joka on ollut sarjan aiemmissa osissa lähinnä sivuroolissa. Arnaldurin teosten yksi luonteenomainen piirre on tutkijoiden oman yksityiselämän ongelmien ja kipupisteiden heijastuminen tutkittaviin rikoksiin. Myös nyt mukana on paljon juuri sellaista ainesta, jossa Sigurður Óli nimenomaisesti on luontevin päähenkilö.

Jyrkänteen reunalla ei ole Arnaldurin dekkareista ihan parhaita, mutta hänen tuotantoaan seuranneille tietenkin mielekästä ja jännittävää luettavaa. Itse toivoisin ehkä kuitenkin jo Erlendurin paluuta tarinoiden keskipisteeseen. Joka tapauksessa vinkin ansaitsee tämäkin islantilaisdekkari.