Juliana Hyrri ja Pauli Kallio: Kalle, pallo ja sello

Kalle on lahjakas nuori jalkapalloilija, jolla on toinenkin tärkeä harrastus: sellonsoitto. Pienen paikkakunnan futiskenttä ja musiikkiopisto ovat lähellä toisiaan, joten aikaa riittää molemmille puuhille, mutta joskus Kalle miettii, onko sittenkään mahdollista olla hyvä molemmissa, vai pitääkö jommasta kummasta luopua.

Esikuvat ovat lapselle tärkeitä. Unessa Kallelle ilmestyvät Messi, Pukki, kuningas Litmanen, ja jopa Zlatan Ibrahimovic käy näyttämässä mallia orkesterin johtamisesta nappikset jalassa. Sello-opettajan kavereihin kuuluu itse Eicca Toppinen Apocalypticasta. Näiden esimerkin innoittamana Kalle ja hänen paras kaverinsa Kaneli saavat energiaa harjoitteluun.

Kalle, pallo ja sello on käsikirjoittaja Pauli Kalliolle ensimmäinen selkeä lastensarjakuva, vaikka esimerkiksi Lyhenevä kesä -sarjassa hän on jo osoittanut asiantuntemuksensa keskenkasvuisten maailmasta. Kallen, pallon ja sellon episodimainen tarina kulkee hyväntuulisesti eteenpäin. Aisaparina toimiva Juliana Hyrri luottaa voimakkaisiin väreihin ja persoonallisen rosoiseen piirrosjälkeen. Hyrri on taitava liikkeen kuvaaja. Erityisesti jalkapallokuviin on saatu mainiota vauhtia.

Meillä Kalle, pallo ja sello luettiin 7-vuotiaan kanssa yhdessä, ja kohderyhmä tykkäsi tarinasta kovasti. Eiköhän näitä kansia perheessämme vielä useamminkin auota. Kalle, pallo ja sello on laadukasta lastensarjakuvaa alakoululaisille. Suosittelen!