Anne Holt: Kasvoton tuomio

Anne Holt tarttuu uudessa dekkarissaan ajankohtaiseen ja maailmalla yleistyvään ilmiöön eli viharikoksiin. Holt kuvaa terävästi rikoksia, joissa rikosten taustalla on erilaisuuteen – etniseen, uskonnolliseen ryhmään tai seksuaaliseen vähemmistöön – kohdistuva viha. Kasvoton tuomio on vahvasti kantaa ottava ja kaukana yksinkertaisesta viihteestä.

On joulukuu 2008, Norjan talvi on luminen ja kylmä. Uuden vuosituhannen ensimmäinen talouskriisi ravistelee jouluun valmistautuvaa kansaa. Kesken joulunvieton kriminologi Inger Johanne Vikin rikostutkijamies hälytetään Oslosta Bergeniin. Bjørgvinin pidetty naispiispa on löydetty puukotettuna jouluaattoyönä keskeltä pientaloalueen katua. Myös muuta pientä ja yllättävää tapahtuu, ehkä isompaakin. Itse asiassa, Norjan historian pahin murha-aalto on jo aluillaan!

Tapauksella on ikäviä yhtymäkohtia Inger Johanne Vikin viharikoksia käsittelevään tutkimustyöhön. Pian hänestä alkaa tuntua kuin joku seuraisi hänen ja 13-vuotiaan tyttärensä Kristianen liikkeitä. Samaan aikaan Oslon poliisitalossa rikoskomisario Silje Sørensenin pöydällä makaa kolme ratkaisematonta murhatapausta. Kun kysymysten riivaama Inger Johanne Vik hakeutuu Silje Sørensenin puheille, murhien taustalta alkaa hiljalleen hahmottua kammottava palapeli.

Dekkari on varmaan parhainta Holtia, ajankohtaista, kriittistä ja napakkaa tarinaa. Vaikka kirja on kohtuullisen mittava, tarina ei hetkeksikään seisahdu tai jumiudu paikalleen. Aihe on mielenkiintoinen ja tuo esille sen, miten ns. tavallinen naapurin kaveri voikin olla murhaaja, ehkä… Esille tulee myös nykyinen pelko, ihmisiä ahdistaa mm. pedofiilien esiintyminen ja tällöin monet kohtaamiset eri ikäisten ihmisten välillä jäävät toteutumatta pelkän pelon vuoksi. Päähenkilö on huolissaan tyttärestään, autistisesta — ehkä, varmaa diagnoosia ei ole. Tämäkin tuo oman, merkillisen läheisen lisänsä kirjan houkuttavuuteen. Erilainen tytär on kuitenkin myös voimavara, kaunis ja rakas, fiksu ja terävä omalla tavallaan.

Suosittelen kaikille inhimillisistä dekkareista ja jännityksestä kiinnostuneille, tämä ei kuitenkaan ole mikään aivan tavallinen jännäri.