Cathy Cassidy: Kirsikkasydän

Kirsikkasydän aloittaa Suklaamuruset-nuortenkirjasarjan.

Kirjan päähenkilö on 13-vuotias Cherry, joka asuu Skotlannissa kahdestaan isänsä kanssa, koska hänen äitinsä on kuollut jo vuosia aikaisemmin. Isä tapaa internetissä uudelleen vanhan tuttavansa Charlotten. He aloittavat suhteen keskenään, joten muutto Skotlannista etelämmäksi Englantiin on edessä. Uusperheen arki ei suju täysin kitkattomasti, kun neljästä siskopuolesta vanhin toivoo edelleen oikean isänsä tulevan takaisin ja vihaa siksi Cherryä ja hänen isäänsä.

Lopputuloksena on hyvä ja kiinnostava kirja, joka on juuri sitä parasta nuortenkirjalaatua. Se oli tyttömäinen, kepeä ja syvällinen samaan aikaan. Juonessa oli kyllä jonkin verran kliseitä ja ennalta-arvattavuutta. Lukiessa se ei kuitenkaan häirinnyt, vaan tarina piti otteessaan koko kirjan ajan. Uusperhe kirjan keskeisenä teemana ei ollut huono valinta, kun perinteiset perheen mallit ovat muuttuneet nykyaikana. Aihetta ei myöskään ole kulutettu ihan loppuun asti vielä.

Myös suklaa liittyy läheisesti kirjan teemaan, kun Cherryn aikaisemmin suklaatehtaalla työskennellyt isä haluaa perustaa oman yrityksen alalla. Olen itse suurissa määrin herkkujen ystävä, niin tätä aihevalintaa ei voi kuin kehua, varsinkin kun teema ei ole ennestään liian kulunut. Tosin kirja vain lisäsi suklaannälkää, mutta se oli varmaan oletettavissakin.

Tästä on tulossa viisiosainen sarja, joista jokainen osa on kirjoitettu eri tytön näkökulmasta. Englanniksi jatkoa on jo olemassa ja pitää varmaan tarttua niihin, kun suomennostahti on varmaankin sen verran hidas, etten kuitenkaan jaksa odottaa. Toivottavasti sarjan suomentamista ei kuitenkaan jätetä kesken.

Lisäpisteitä kirjalle pitää muuten antaa vielä hyvästä kannesta. Se on herkullinen ja suklainen sekä omalla tavallaan juuri kirjaan sopiva.

Veera