Hugh Howey: Kohtalo

Kohtalo on Siilo-sarjan kolmas ja viimeinen osa. Tarina saa siinä loppuhuipennuksensa, kun siilolaisten kohtalo selviää. Tarinat sijoittuvat vanhaan tuttuun Siiloon 17, mutta myös sen naapuriin Siilo 18:aan. Toinen juonne kulkee Siilossa 1, joka on tuttu Siirros-kirjasta.

Edellisten osien tapahtumat olin jo ehtinyt onnellisesti unohtaa, joten alkuun pääseminen tämän kirjan kanssa oli vaikeaa. Loppua kohden helpotti, kun henkilöt alkoivat taas käydä tutummiksi ja tapahtumiin tuli muutenkin vähän lisävauhtia.

Varsinaisesta mestariteoksesta ei kuitenkaan ole kyse. Siilo oli mielenkiintoinen ja vetävä kirja, Siirroskin ihan ok, mutta tämä oli selvästi trilogian heikoin osa. Tulipahan luettua, sen verran kuitenkin kiinnosti, miten siilojen asukkaille käy. Loppuratkaisu tosin jättää uteliaan luontoiselle ihmiselle paljon vastaamattomia kysymyksiä auki.

Hugh Howeyllä on tässä kirjassa hieman ärsyttävä tapa edistää kerrontaa, juoni etenee nykäyksittäin. Luku vaihtuu, ja yhtäkkiä joku aikaisemmin tarinan etenemistä hidastanut vastavoima onkin ohitettu sen tarkemmin selittämättä.

No, tämä on trilogian kolmas osa, eikä tätä tietenkään kannata lukea, jos ei ole lukenut aikaisempia osia. Jos taas on lukenut aikaisemmat osat, lukenee tämänkin, puutteistaan huolimatta, jotta saa tietää, mitä kirjassa tapahtuu.

1. Aika samanlainen kirjamaku meillä Mikon kanssa, olen juuri lukemassa tätä. Ihan samoin kuin Mikollakin, minäkin olin unohtanut 1- ja 2-osien tapahtumat ja kirja käynnistyi kankeasti. Mutta eihän näitä malta olla lukematta heti kun ilmestyvät, vaikka tietää miten siinä käy.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 867 tilaajan joukkoon!