Hugh Howey: Siirros

Siilo kertoi dystopiamaailmasta, jossa ihmiset asuvat omituisessa maanalaisessa siilossa, johon on muodostunut oma jännitteitä täynnä oleva yhteiskuntarakenne. Kirjassa selvisi, että siiloja on itse asiassa enemmänkin, ja että siiloihin liittyy kaikenlaista hämäräperäistä salailua ja omituista valtapeliä.

Siirros on samaan aikaan sekä esi- että jatko-osa. Se kertoo uudesta kongressiedustajasta Donald Keenestä, joka saa valinnassaan auttaneelta vanhalta jäärältä Thurmanilta projektin. Keene on alunperin arkkitehti, joten hän pääsee piirtämään osia hieman omituiseen väestönsuojarakennukseen, joka rakennetaan kokonaisuudessaan maan alle.

Ja niinpä niin – siilojahan Keene suunnittelee. Siirros kertoo, miksi siilot tehtiin ja miltä vaaralta niihin suojauduttiin. Se kertoo myös siitä, miten siiloja hallitaan, millainen on siilojen keskusjohto – ei ole näilläkään sankareilla helppoa, kun on koko ihmiskunnan tulevaisuus turvattavana. Tarinan toinen osa yhdistyy näppärästi Siilon tapahtumiin – jos vielä muistaa, mitä kaikkea edellisessä kirjassa tapahtui. Yhteydet huomaa hieman nopeammin, jos edellinen osa on paremmassa muistissa.

Tarina jatkuu vetävänä, joten jos ensimmäinen osa miellytti, tämä jatko- ja esiosa kannattaa ehdottomasti lukea.