Hugh Howey: Siilo

Maailman kenties toiseksi suosituin omakustannekirja (Fifty Shades of Greyn jälkeen) Siilo on löytänyt tiensä myös suomenkieliseksi käännökseksi. Alun perin Amazonin kautta julkaistu Siilo kipusi suureen suosioon ensimmäisestä tarinasta lähtien ja mukautui nopeasti jatkosarjaksi.

Siilo käynnistyy novellimaisella esitarinalla. Maailma on kokenut tuhon ja ulkoilma on saastunut. Viimeiset selviytyjät ovat maanalaisessa bunkkerikompleksissa siilossa. Järjestysmiehenä toimiva Holston suree vaimoaan, joka lähetettiin ulos rikkomuksen takia. Suru, tapahtumat ja elämä kaikkineen painavat Holstonia. Kaikki ei muutenkaan ole kohdillaan. Siilon sisällä on selittämätön jännite, joka vain odottaa laukeamistaan.

Jokainen kirja on oma palansa siilon arvoituksessa. Ihmiskohtalot vilisevät siilon käytävillä. Vaikka siilon asukkaat ovat selkeästi olleet hyvin valmistautuneita tuhoon, on resursseista väistämättä suurta pulaa.

Siilon suurin vahvuus on sen ympäristö. Painostava tunnelma on kuin jatke ahdistavalle tapahtumapaikalle. Monessa mielessä se tuo minulle mieleen toisen post-apokalyptisen kirjan Dmitry Glukhovskyn Metro 2033.

Post-apokalyptisia kirjoja on julkaistu viime aikoina paljon. Siilo erottuu näistä edukseen toimivan rakenteensa ja hienon ympäristönsä takia. Sitä voi siis helposti suositella aihepiiristä kiinnostuneille.

1. Minä jäin Siiloon ihan koukkuun ja luin tosi nopeasti. Pitää varmaan palata siihen vielä uudelleen, sillä rakenne on tosiaan hieno ja tarinassa on paljon yksityiskohtia. SItä voi lukea aika monella tasolla. Pääsin myös kirjamessuilla tapaamaan itse kirjailijaa ja teoksen tarina on tosiaan mielenkiintoinen ja Hugh Howeylla ihanan raikas asenne kirjojen kaupallisuuteen !

2. Nyt voisin allekirjoittaa Minnan kommentin, olen ihan samaa mieltä. Ja kyllä, minäkin tapasin Howeyn kirjamessuilla! Siilo on tosiaan ihan älyttömän hyvä kirja!

3. Luinpa minäkin Siilon, Kristiina, kun joululahjaksi sain. Olihan tämä tosi hyvä. Joskus tällaisia tiiliskiviä saa kahlata läpi parikin viikkoa, tämän luin kahdessa illassa. Jännittävä juttu, ja vaikka tarina tavallaan jäikin vähän kesken – kyllähän tästä voisi helposti jatkaa, ja näköjään englanniksi jatkoja on ilmestynyt jo jonkin verran – tämä on silti ihan ehjä kokonaisuus. Mainio kirja.