Emmi Itäranta: Teemestarin kirja

Teos järjesti kirjoituskilpailun, jossa haettiin fantasiaa ja science fictionia. Teemestarin kirja voitti kilpailun. Tässä esikoisteoksessa on tyylikästä vaikuttavuutta, enkä – kilpailuun osallistuneita käsikirjoituksia tuntematta – lainkaan ihmettele, että raati päätyi tähän.

Eletään kaukaista tulevaisuutta Pohjois-Suomessa. Ilmasto on muuttunut, teepensaatkin kasvavat. Vesi on vähissä, kiitos hämärinä entisaikoina tapahtuneen katastrofin. Uuden Qianin kiinalaisen oloinen suurvalta hallitsee myös Skandinavian Unionia. Väki on köyhää, teknologiaa on vähän ja armeija kontrolloi oloja.

Kirjan päähenkilön Norian isä on paikallinen teemestari, joka kuljettaa teeseremonian salaisuuksia ja tapoja sukupolvelta toiselle. Noriasta on tulossa seuraava teemestari. Isä vihkii hänet salaisuuksiin, jotka raastavat Noriaa – teemestarit kun ovat myös veden vartijoita, tilanteessa jossa vettä on vähän.

Kirjan jännite rakentuu toisaalta olojen kurjistumisesta, toisaalta äänitallenteista, jotka Noria löytää ystävänsä kanssa muovihaudalta, entisaikojen kaatopaikalta täynnä maatumatonta muovia. Äänitallenteetkin vihjaavat salaisuuksista ja totuuden peittelystä.

Teemestarin kirja on yllättävä, hillitty ja erittäin taitavasti rakennettu. Jos Teemestarin kirja ei löydy Tähtivaeltajan lyhytlistalta, olen pettynyt. Siinä olisi ainesta voittajaksikin. Hieno kirja, suosittelen lämpimästi, myös muillekin kuin scifi-faneille.

1. voittaessani lahjoittaisin kirjan oikealle teemogulille, ari santamäelle. mies maustaa ja toimittaa teetuotteita ympäri maailmaa. kirja olisi oiva lisä miehen kirjahyllyyn. teestä ei voi koskaan tietää liikaa…

2. Asettaisin kirjavoittoni tee- ja kahvikirjojeni ja Adam Douglasin viisiosaisen trilogian läheisyyteen kirjahyllyssäni.

3. Nostetaanpas Teemestarin kirja taas esiin. Kuka ei ole tätä vielä lukenut, niin kannataa laittaa lukulistalle.
    En lainkaan ole fantasian ja /tai science fiktionin ystävä kirjallisuuslajina. Useimmiten tämän genreen kirjat jäävät kirjaston hyllylle.
    Teemestarin kirjaa oli kehuttu niin paljon – erityisesti lukeminen.fi -sivujen Minna, jonka kanssa minulla tuntuu olevan samankaltainen maku – niin ”pakkohan” tämä oli lukea. Ja kuten varmasti huomasitte, pidin kovastikin.

4. Miten minä olen unohtanut kehua tätä? Tämähän on erinomainen, niin kaunista kieltä ja kiehtova, erilainen aihe. Lukekaa, hyvät ihmiset!