Juli Zeh: Kotkia ja enkeleitä

Kotkia ja enkeleitä

Max oli menestyvä nuori lakimies huippufirmassa, mutta sitten rakkaus puuttui peliin. Avuton ja pelokas Jessie piti kätkeä jonnekin, joten Maxille järjestettiin siirto Wienistä Leipzigiin. Omituinen rakkaustarina päättyy, kun Jessie ampuu itseään korvaan kesken puhelun Maxille. Maxin toinen korva kuuroutuu, mutta mikä pahempaa, hänen koko elämänsä tasapaino romahtaa. Hän soittaa yöradio-ohjelman Claralle, joka yllättäen ilmestyykin Maxin oven taakse. Tarina on sittenkin vasta alussa. Leipzig saa jälleen jäädä, koska vastaukset, mikäli niitä on, löytyvät paahteisen kuumasta kesäisestä Wienistä.

Juli Zehin jännäri Kotkia ja enkeleitä on huumeidensekainen selviytymiskertomus. Max roikkuu sekavuuden ja tolkun reunamilla ja vetää vähitellen myös Claran mukaansa yhä syvemmälle oman itsensä historiaan. Mukaan astuvat kansainvälinen huumeiden salakuljetus ja Jugoslavian hajoamissotien karmeudet. Schengenin sopimus mahdollistaa huumeiden yhä vapaamman liikkuvuuden EU:n alueella. Juli Zeh kuvaa yhdentyvä Eurooppaa raadollisimmillaan.

Kotkia ja enkeleitä ei ole mikään helppo tapaus. Juli Zehin teksti on rytmiltään hakkavaa, hektistä, jopa väkivaltaista. Maxin tarinan edetessä yhtä aikaa niin historian kuin nykypäivänkin tasolla lukija hukkuu välillä ilmeisen tarkoituksellisenkin sekavaan juonenlankojen vyyhteen. Mutta imua Zehin tekstissä kyllä on. Suosittelen tutustumaan.

Tähän päättyy Kirjavinkkien Rikoksen ABC. Dekkarisarja on kuljettanut minua (ja toivottavasti myös monia lukijoita!) 1800-luvulta nykypäivään, Suomesta maailmalle, klassikoiden kautta kummallisempiin nostoihin. Kiitoksia seurasta, dekkarit! Tapaamme taas pian!