Jean Rouaud: Lahjojanne varten

Lahjojanne varten

Jean Rouaud’n sukukronikan ensimmäinen osa Kunnian kentät perkasi kirjailijan isovanhempien ja heidän läheistensä elämää ensimmäinen maailmansota viitekehyksenään. Toinen osa Kuuluisia miehiä oli omistettu Rouaud’n isälle, ja kolmas kirja Maailma, likimain keskittyi kirjailijan nuoruusvuosiin.

Kaikissa näissä kirjoissa on mukana ollut henkilö, tärkeä taustavaikuttaja, joka on aiemmin jäänyt hieman pimentoon: kirjailijan äiti. Kronikan neljäs osa Lahjojanne varten ottaa vahingon takaisin korkojen kera. Minä olin myyty jo kirjan ensimmäisestä virkkeestä alkaen.

Hän ei lue näitä rivejä.

Lahjojanne varten on häikäisevän kaunis ja tarkka analyysi Rouaud’n Annick-äidistä. Se on koskettava kertomus naisesta, joka oli vaarassa jäädä oman elämänsä statistiksi, elämään toisten elämää. Naisesta, jonka aviomiehen ennenaikainen kuolema suisti vuosikymmeneksi radaltaan. Naisesta, joka palasi elävien kirjoihin kunnolla vasta yllättävän assosiaation myötä tuttavan ruumiinvalvojaisissa. Nainen, joka ei suostunut keskustelemaankaan taloustarvikeliikkeensä alasajosta.

Jean Rouaud’n kiemurainen kirjoitustyyli on fantastisen kiehtovaa ja ilmaisuvoimaista. Pitkät virkkeet ja kappaleet, jotka selittävät lopultakin jotain varsin arkista seikkaa, pyrkivät löytämään kaikki mahdolliset tavat lähestyä kohdettaan. Lahjojanne varten on upea postuumi rakkaudenosoitus omalle äidille, jonka merkitys on tuntunut valkenevan kirjailijallekin vasta myöhemmällä iällä.

Jean Rouaud on ollut minulle yksi kevään isoista kirjailijalöydöistä, jonka jokaisesta neljästä romaanista olen nauttinut valtavasti. Valitettavasti Lahjojanne varten on toistaiseksi viimeinen Rouaud’lta käännetty teos, ja senkin kääntämisestä on jo 17 vuotta aikaa, joten tuskin kannattaa pidättää hengitystään uusien suomennosten varalta.

Sukukronikan viimeinen osa Sur la scène comme au ciel (1999) jäänee siis näillä näkymin lukematta, mikä on kyllä melkoinen harmi, mutta toisaalta jo näiden neljän kirjan muodostama kokonaisuus ja sen kruunaava neljännen osan päätös ovat jo kokonainen taideteos. Suosittelen erittäin lämpimästi.