Fiona Barton: Lapsi

Kolme naista, kolme kohtaloa. – Olen lukenutkin sennimisen kirjan ja se oli ihan erilainen kuin tämä jännäri, mutta naisista ja kohtaloista on tässäkin kysymys. Kahdella heistä on takanaan surullisia tapahtumia, yhdellä traumaattinen salaisuus, ja kolmas on Kate Waters, toimittaja, jossa herää kiinnostus, kun hän lukee sanomalehdestä pikku-uutisen rakennustyömaalta löytyneestä vastasyntyneen luurangosta.

Angela on keski-ikäinen nainen, jolle on elämässä sattunut kauhistuttava tapahtuma: hänen lapsensa on kadonnut synnytysosastolta. Voisiko tämä uutinen koskea häntä, voisiko tuo pieni luuranko kuulua hänen lapselleen? Emman salaisuus taas paljastuu vasta hiljalleen kirjan edetessä, joten ei siitä tässä sen enempää. Kate sen sijaan haistaa ison jutun, ja saa juuri ja juuri päätoimittajan vakuuttumaan tästä; onneksi Katella on hyvä tietolähde poliisissa.

Lapsi on perin jännittävä ja mukaansatempaava kirja, eikä sen jättäminen kädestään kesken lukemisen ole helppoa. Henkilöhahmot ovat ihan uskottavia ja varsinkin monet sivuhenkilöt ja heistä etenkin kaikensorttiset iljetykset ovat taitavasti kuvattuja; Barton onnistuu pienten yksityiskohtien kautta piirtämään lukijan eteen interiöörejä, tuoksuja, tunnelmia. Loppuun on sitten saatu ihan kelpo yllätyskin.

Erinomainen jännäri ja mieleenpainuva lukukokemus!