Grethe Dirckinck-Holmfeld: Lasten ajatuksia rakkaudesta ja ystävistä

Kansi: Grethe Dirckinck-Holmfeld: Lasten ajatuksia rakkaudesta ja ystävistä

”Minä tykkään enemmän äidistä kuin tyttökaverista, koska olen tuntenut äidin kauemmin.”

Poul 9v.

Kirjailija ja tv-tuottaja Grethe Dirckinck-Holmfeld on haastatellut tanskalaisia 6-10-vuotiaita lapsia erilaisista aiheista ja koonnut sitaateista riemastuttavan kirjasarjan. Tämä kyseinen teos on yhteisnide kirjoista Lasten ajatuksia rakkaudesta ja Lasten ajatuksia ystävyydestä.

”Minä haluaisin mieluummin ystävän kuin lemmikkieläimen. Jos pitää esimerkiksi mennä metsään hakemaan joulukuusta, niin ei kai sinne voi mennä undulaattinsa kanssa.”

Alexander 7v.

Monien mielestä lasten suusta kuulee totuuden ja monesti se totuus on riemastuttavan hauska. Tästä voi olla montaa mieltä.  Itse en kokenut räkätysnauruhetkiä tämän kirjan seurassa, pikemminkin hymähdyksiä ja naurahduksia. Ehkä en ole vain oikeaa kohderyhmää.

”Jos äiti pettyy, minun suuhun alkaa sattua ja alan itkeä, vaikka en kuinka haluaisi.”

Nida 8v.

Tämän kirjan vahvuus ovatkin nimenomaan lyhyet sitaatit, joita voi lukea yhden, kymmenen tai sata yhdeltä istumalta. Kokonaan en koko kirjaa kerralla jaksaisi lukea, vaan se palvelee huvittavina pieninä välipaloina.

Mari

Turussa asuva sudeettisavolainen Mari on kansatieteestä valmistunut miltei kaikkiruokainen bibliofiili. Kaikkein lähinnä sydäntä ovat elämänkerrat, sarjakuvat sekä spefi. Minua voi stalkata netissä oikealla nimelläni ja nimimerkin Seregi eri variaatioilla. Kaikki vinkit »