Tuula T. Matintupa: Laululintu

Isäntä Touko Juurakon perustama uskonlahko kokee ihmeen, kun ”kirkkovaltuuston puheenjohtajan hulttiotytär Kukkamaria Ahola oli puhjennut laulamaan kielillä kesken seurojen.” Kukkamaria, jota liikkeen piirissä kutsutaan Laululinnuksi, löydetään kuitenkin pian kuolleena, ja poliisit alkavat epäillä henkirikosta.

Tällaisista lähtökohdista alkaa Tuula T. Matintuvan uutuuskirja. Matintupahan on tullut kotimaisen dekkarin lukijoille tunnetuksi Aleksanteri Piippo -romaaneillaan. Nyt rikoksia eteläisellä Pohjanmaalla tutkii ylikonstaapeli Alina Mänty, jonka kuva jää valitettavasti hieman haaleaksi. Mielenkiintoisia henkilöitä kirjasta kuitenkin löytyy. Tapahtumat ovat innokkaalle dekkarien lukijoille ehkä hiukan liian ennalta-arvattavia, mutta toisaalta viimeistä yllätyskäännettä saa odottaa ihan loppuriveille asti. Kirja sisältää lisäksi muutaman ihan kiinnostavan uskontokeskustelun, ja onhan se tiiviydessään varsin sopiva kesälukemiseksi.

1. Totta, hyvää kesäluettavaa. Ja minusta kyllä parempi kuin Piipot. Ehkä alkoi jo turtua häneen. Ei millään pahalla. Laululinnussa myös aiheena tällä hetkellä ”suosittu” kahlitseva uskonnollisuus ja uskonlahkot.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 867 tilaajan joukkoon!