Sophie Jordan: Liekki

Jacinda ei ole ihan tavallinen nuori, sillä hän on draki, lohikäärmeistä polveutuva ihminen. Jacindan lauma asuu eristyksissä muusta maailmasta, mutta rikottuaan lauman sääntöjä Jacinda perheineen pakenee tavallisten ihmisten pariin.

Uusi alku ihmisten maailmassa ei ole helppo Jacindalle, joka tuntee lohikäärmeen sisällään kuihtuvan vähitellen pois. Ainoastaan vaaralliselta vaikuttavan Willin seura saa lohikäärmeen heräämään unestaan. Will on kuitenkin lohikäärmeenmetsästäjä, drakien vihollinen. Voiko Willin läheisyydessä oleilu paljastaa Jacindan lajin suurimman salaisuuden? Jacinda joutuukin tasapainoilemaan ristiriitaisten odotusten välillä ja valitsemaan, noudattaako laumansa, perheensä vai omaa tahtoaan.

Liekki-trilogian ensimmäinen osa on äärimmäisen koukuttava ja yllätyksellinen kirja, jonka loppuratkaisua joutuu jännittämään ihan viimeisille sivuille saakka. Vaikka kirjassa noudatetaankin pitkälti perinteistä kielletty rakkaus -juonikuviota, tuovat lohikäärmeihmiset ja heidän metsästäjänsä mukaan myös paljon uutta. Olen myös iloinen siitä, että nuortenkirjallisuus on saanut jälleen uuden vahvan naispäähenkilöhahmon heikkouksineen ja vahvuuksineen. Suosittelen kirjaa kaikille fantasian ja rakkaustarinoiden ystäville ja jään malttamattomana odottamaan sarjalle jatkoa.

Salla P.