Nura Farah: Aurinkotyttö

Aurinkotyttö

Aurinkotyttö on Suomessa asuvan somalin Nura Farahin toinen teos. Se on itsenäinen jatko-osa esikoisteokselle Aavikon tyttäret ja kertoo seuraavan sukupolven tarinan. Pääosassa on Aavikon tytärten päähenkilön Khadijan tytär Shamsu ja tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun Somaliaan.

Periaatteessa tarina on monesta romaanista tuttu: nuori tyttö haluaisi elää omaa elämäänsä, mutta vanhoillisilla, perinteitä kunnioittavilla vanhemmilla on toisenlainen näkemys siitä, millaista tytön elämän pitäisi olla.

Shamsu itse haluaisi opiskella ja tehdä elämässään muutakin kuin synnyttää lapsia ja paimentaa lampaita, mutta vanhemmat, etenkin isä, näkevät Shamsun kauppatavarana avioliittomarkkinoilla. Kylässä käy nuoria miehiä, jotka tuovat koulusivistyksen ja lukutaidon sanomaa ja kannustavat tyttöjenkin koulutukseen, mutta vastaanotto on nuivaa.

Somalialaiset puitteet tuovat perinteiseen tarinaan omat mausteensa. Aurinkotyttö on kiinnostava kurkistus paimentolaiskulttuurin ja kaupunkilaiskulttuurin rajalle, perinteiden hallitsemaan maailmaan, jossa toisenlaiset vaikutteet alkavat kuitenkin tehdä työtään.