Kate Jacobs: Lohturuokaa

Augusta Simpsonin syntymäpäivät lähenevät ja pakko se on uskoa, että luku on jo viisikymmentä. Onneksi on muutakin ajateltavaa, kuten tyttäret ja ura mikä näyttää hiipumisen merkkejä monien vuosien huppusuosion jälkeen. Augusta eli Gus on itseoppineesta ravintolanpitäjästä tv-kokiksi edennyt tähti, mutta ruokaohjelmat valtaavat kanavia ja näyttää siltä että pelkän hyvän ruuan tekeminen tv:ssä on mennyttä aikaa.

Viimeisen yrityksen jälkeen pommi onkin odotettua pahempi: Gus saa uuden ohjelman, mutta joutuu vetämään sitä alansa pahimman vihollisensa eli entisen kauneuskuningattaren Carmen Vegan kanssa. Niin Gus kuin muutkin saavat huomata, että elämällä on aina tarjota pari yllätysässää vaikka itse olisi jo luopunut toivosta.

Lohturuokaa ei keskity vain Gusin sielunelämään, vaan koko henkilökaartin, joihin kuuluu niin tyttäret kuin heidän ex-poikaystävänsä, naapureita ja verivihollista unohtamatta. Kun vain löytää itselleen lempihahmon, on kirja hauska ja huoleton. Ruokien laittaminen ei ole niin herkullista kuin esimerkiksi Joanne Harrisin kirjoissa mutta säästyypähän suklaat toisen kirjan varalle. Lohturuokaa sopii ikäneurootikoille ikään katsomatta ja niille, jotka nauttivat monipuolisista henkilögallerioista elämän pelissä.

Paula