Ian McEwan: Polte

Viime vuosien kuumiin puheenaiheisiin kuuluva ilmastonmuutos on tapetilla Ian McEwanin uusimmassa romaanissa. Poltteessa enemmän muutoksia tapahtuu kuitenkin ihmisissä, heidän käytöksessään ja tapahtumissa. Ihmisten keskinäiset suhteet ohjaavat toimintaa joka paikassa ja melkein joka asiassakin.

Päähenkilö Michael Beard on fysiikan nobelisti, naistenmies ja krooninen pettäjä.  Hän ei halua jäädä missään kakkoseksi ja haluaa saada haluamansa heti. Miehestä on helppo olla pitämättä, mutta McEwan osaa jälleen kerran kuvata hahmonsa erinomaisesti. Lukija on kuin ulkopuolinen tarkkailija, joka näkee kirjan henkilöistä enemmän kuin he itse.

Kirjassa on paljon teemoja, jotka toistuvat useasti ja nivoutuvat toisiinsa. Kylmyys – kuumuus -asetelma on helppo lukea monesta tilanteesta, etenkin yllättävissä käänteissä, joita riittää. Matkustamiskohtauksia on paljon, erityisen maukkaita ovat tilannekuvaukset juna- ja kelkkamatkalta. Myös sivujuonteet toimivat. Esimerkiksi jääkarhu on nopeassa, mutta vaikuttavassa roolissa.

Henkilökuvauksen syvyys on tuttua McEwania, mutta koin Poltteen enemmän juonellisempana kuin  monet hänen aiemmat teoksensa. Joka tapauksessa kirja tempaisee nopeasti mukaansa ja tarjoaa monia yllätyksiä. Kerronta on parhaimmillaan mestarillista.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »