Mira Ahjoniemi: Loistava järjestys

Loistava järjestys

Loistava järjestys – tästä tulee mieleeni väistämättä jokin muinaisen nuoruuteni ajan eteläamerikkalainen sissiliike, ja partisaanimaisella innolla ja paatoksella Ahjoniemi julistaakin asiaansa ja systeemiään. Eikä siinä mitään, paljon hyvää tämä kirja sisältää.

Erilaiset kodinhoitoon, ylimääräisistä tavaroista luopumiseen ja systemaattiseen järjestelyyn keskittyneet teokset ovat olleet viime vuosina hyvin suosittuja. Kukapa ei muistaisi KonMari-kirjoja? Niistähän syntyi oikein buumi Facebook-ryhmiä myöten. Ahjoniemen Loistava järjestys -menetelmä on paljolti samanlainen, ja onhan väistämätöntä, että ylimääräisestä kamasta on luovuttava, jotta kodista saataisiin viihtyisämpi ja helpommin siivottava.

Ahjoniemi ei etene kirjassaan siihen tavalliseen tapaan huoneesta toiseen, vaan tavaroiden omistussuhteiden mukaisesti: on omia, toisten ja yhteisiä tavaroita. On vaatetta, kirjaa, levyä, lelua, astiaa ja ruokakaapissa vuosikausia sitten vanhentuneita maustepussukoita. Kirjan tekijä ehdottaa, että kaapit ja komerot tyhjennetään radikaalisti: kaikki vain ulos ja pressun päälle lattialle, sitten säilytystila pestään ja puunataan, jolloin putipuhtaaseen tilaan tekee mieli säilöä vain todella tarpeellisia tavaroita. Ja Ahjoniemi on tässä kovin minimalistinen: vaatteita ja astioita ei tarvita kuin muutama setti, ja kaikesta muusta on syytä luopua. Ja kyllähän tulemmekin toimeen paljon, paljon vähemmällä kuin mitä yleensä omistamme, mutta tässäkin teoksessa minua kirpaisi se, ettei kirjoja muka saisi omistaa, tuskin edes kirjahyllyä. Mikä olisi koti ilman kirjoja? Mutta onhan kaikilla sokea pisteensä, sekä järjestelijöillä että luultavasti minullakin.

Ahjoniemen tapaan järjestelyn kodin siivoaminen on tietysti tavattoman helppoa, tuskin tarvitaankaan siivousta, kun kaikki pinnat ovat tyhjiä; silloin imuroiminen ja pölyjen pyyhkiminen käy kuin tanssi vain, kun vaivana ei ole keräilyesineitä tai Alma-tädiltä perittyjä posliinikissoja. Mielikin lepää, kun koti eteistä ja kylpyhuonetta myöten näyttää vähän kuin hotellihuoneelta.

Kuten arvata saattaa, suhtauduin Loistavaan järjestykseen vähän kriittisesti; se oli turhankin jyrkkä ja minimalistinen minun makuuni. Mutta löysin siitä monta hyvää ideaa, ja olihan kirja selkeää ja nopeaa luettavaa.