Peter Høeg: Lumen taju

Grönlantilaisilla on vertaansa vailla oleva ymmärrys lumesta ja jäästä. Niin on myös Smilla Jaspersenilla, grönlantilaisen äidin ja tanskalaisen isän lapsella, joka on varttunut ulkopuolisena Tanskassa. Ei siis ihme, että kun Smillalle tärkeä lapsi kuolee tapaturmaisesti oudoissa lumisissa olosuhteissa, Smilla herää epäilemään tapahtumien todellista laitaa.

Siitä aukeaa jännittävä rikostarina, todellinen salaliitto, jonka taustalla on odottamattoman suuria käänteitä. Samalla Høeg käsittelee mielenkiintoisella tavalla grönlantilaisten asemaa Tanskassa ja Grönlannissa.

Lumen taju on kauniisti kirjoitettu teos, joka pitää mukanaan loppuun asti. Itselläni kirjan loppu oli ehkä hienoinen pettymys… Kirjan alkuosan erinomaisuus ei kantanut aivan loppuun asti. Silti, Lumen taju on ehdottomasti tutustumisen arvoinen teos.

1. Jännitystä, ihmiskuvausta, grönlantilaisuutta ja vähän tietopaljoakin. Monipuolinen teos, jossa kerrontatyylikin vaihtelee. Itse pidin eniten laivaosuuden alusta. Ehkä pieni tiivistäminen ja loppuun joku oivallus olisi tehnyt tästä vielä paremman. Hyvä toki nytkin.