Herbert Genzmer ja Ulrich Hellenbrand: Maailman mysteerit

Maailman mysteerit on kokoelma selittämättömistä tapahtumista, ilmiöistä ja olioista. Koska kaikki arvoituksellinen kiehtoo, on kirja tervetullut vaikkei olekaan ensimmäinen laatuaan. Mysteerikirjoja tehdään yleensä lapsille ja nuorille, joten ongelmana on usein tekstin laatu, kiinnostavuus ja kattavuus.

Maailman mysteerit on toimiva kokonaisuus. Aiheet on jäsennelty hyvin ja tekstiä on sopivasti, sisältö laadukasta ja layout tekee kirjasta houkuttelevan. Itse pidän kuvitetuista tietokirjoista enemmän kuin pelkästä loputtomasta tekstistä. Kun edessä ei ole koe, ei tiedon hankkimisen pitäisi tuntua päntäämiseltä.

Kirjasta löytyy myös harvemmin käsiteltyjä ilmiöitä ja se on maailmanlaajuisesti kattava. Vaikka internet saattaa tarjota yhtä paljon tietoa, on Maailman mysteerit herkkupala rajatiedosta kiinnostuneille.

Paula

1. Minua on aina kiinnostanut kaikki outo ja mysteerinen. Tässä olisi mahtava kirja meikäläiselle!

2. Aikoinaan vastaavaa Valittujen palojen versiota luin innostuneena, mutta oon huomannut nämä hyvän paperin tuhlaukseksi.

3. Minäkin muistelen vastaavia joskus lapsena lukeneeni suurella innolla; nykyään ei voisi juuri vähempää kiinnostaa.

4. Onko kirja sopiva 9-11v lapsille? Jakaisivatkohan lukea? Onko kirjassa myös kuvia?

5. Kuvia on mukavasti ja teksti sujuvaa, joten yhdessä aikuisen kanssa voi varmasti lukea. Ehkä hieman hankalaa yksinään, riippuu tietenkin lukijasta.