Bobby Newlyn-Jones (toim.): Aaveet ja muut oudot ilmiöt : vertahyytäviä tarinoita tuonpuoleisesta

Yliluonnolliset ilmiöt on aihepiiri, joka on aina jossain määrin esillä. Ihmiset ovat luonteeltaan olentoja, joista useat löytävät asioista jotain, mitä eivät voi ymmärtää ja nimeävät sen yliluonnollisuudeksi.

Aaveet ja muut oudot ilmiöt kokoaa yksiin kansiin vajaan parin sadan sivun verran erilaisia pelottavia tapauksia ja olentoja. Kummittelupaikoista mainitaan paljon sellaisia, jotka ovat olleet julkisuudessa, kuten Amityvillen tapaus ja Aokigaharan metsä. Mielenkiintoisempina asioina löytyy esittelyjä eri meedioista, jotka lienevät kummitusjuttuja harrastavillekin vähemmän tuttuja. Sivumäärää saavat myös ylitutut taruolennot, kuten jeti, isojalka ja Loch Nessin hirviö.

Jokainen esittely kattaa aukeaman, jota on ehostettu suurella määrällä kuvitusta. Se onnistuu luomaan jonkinasteisen visuaalisen lisän esitellylle asialle, mutta samalla se vie lähes kaiken tilan esitellä asioita yhtään sen syvällisemmin.

Itse tartuin kirjaan kauhupeli-ideoiden toivossa. Siihen tarkoitukseen kirja osoittautui ihan hyväksi lähtökohdaksi. Se on helposti luettavissa, eli se voi toimia lukijalle, joka ei tavallisesti viihdy kirjojen parissa.