L.E. Modesitt: The Magic of Recluce

En ole aikoihin lukenut uutta fantasiakirjallisuutta: minua ahdistavat kymmenien osien mittaiset sarjat. Kaipasin jotain muuta, ja minulle ehdotettiin Modesittin kirjoja, joista ensimmäisen sitten lainasin.

The Magic of Recluce on kai jonkinlaisen sarjan avaus, mutta ymmärtääkseni kirjat eivät ole erityisen kiinteästi yhteydessä. Ainakaan tämä tarina ei jäänyt erityisemmin kesken.

Kirja kertoo Lerrisistä, joka ei sopeudu elämäänsä Reclucessa vaan joutuu maanpakoon. Hyvin perinteinen nuoren miehen kasvukertomus, siis. Tarina saavuttaa kuitenkin vähän kiinnostavampiakin ulottuvuuksia. Modesittin maailma, jossa Moorcockin tapaan järjestys ja kaaos tasapainottelevat on hyvin luotu ja sen näkemys magiasta mielenkiintoinen.

The Magic of Recluce ei ole tolkienmaista epiikkaa, vaan varsin virkistävä ja jännittävä teos.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 969 tilaajan joukkoon!