Justina Robson: Mappa Mundi

Ihmisen ikuinen halu ymmärtää lajinsa mielen toimintaa ja ehkä jopa hallita sitä saa täyttymyksensä lähitulevaisuudessa, vuonna 2015. Nuori, englantilainen tiedemies Natalie Armstrong on kehittänyt ja testannut vuosikausia omalla kustannuksellaan ohjelmaa, jonka avulla toivoo pystyvänsä kartoittamaan mielenterveyspotilaiden mieliä ja näin auttaakseen heitä. Anomus anomuksen jälkeen valtio kuitenkin kieltää häneltä rahoituksen sekä lisenssit tutkimuksen todellista eteenpäin viemistä varten. Miksi?

Ehkä siksi, että Yhdysvallat on tehnyt omaa tutkimustaan tällä rintamalla, ja tahtoo yhdistää tohtori Armstrongin voimavarat omiin, huippusalaisiin kehitelmiinsä. Mikään ei tietenkään ole näin yksinkertaista, vaan jokaisella psykotieteen viimeisimmistä saavutuksista vihiä saaneella on oma näkemyksensä siitä, mihin tarkoitukseen niitä tulisi käyttää. Myös FBI-agentti Jude Westhorpella, joka saapuu tohtori Armstrongin luo saamaan selvyyttä sisarensa kotikaupungissa tehdyille kokeille.

Robsonin ajatusmallit ovat viihdyttäviä, mutta vaikeita, ainakin minulle. Ehkä se on tarkoituskin, sillä mieltenronkinnan välineet ovat nykytieteen saavuttamattomissa.Sulavan kerronnan ja mielenkiintoisten henkilöiden ansiosta mielenkiinto pysyy yllä pyörryttävien teknojaksojen välillä.