Justina Robson: Mappa Mundi

Mappa Mundi

Ihmisen ikuinen halu ymmärtää lajinsa mielen toimintaa ja ehkä jopa hallita sitä saa täyttymyksensä lähitulevaisuudessa, vuonna 2015. Nuori englantilai­nen tieteentekijä Natalie Armstrong on kehittänyt ja testannut vuosikausia omalla kustannuksellaan ohjelmaa, jonka avulla toivoo pystyvänsä kartoitta­maan mielenterveyspotilaiden mieliä ja näin auttaakseen heitä. Anomus ano­muksen jälkeen valtio kuitenkin kieltää häneltä rahoituksen sekä lisenssit tut­kimuksen todellista eteenpäin viemistä varten. Miksi?

Ehkä siksi, että Yhdysvallat on tehnyt omaa tutkimustaan tällä rintamalla, ja tahtoo yhdistää tohtori Armstrongin voimavarat omiin, huippusalaisiin kehitel­miinsä. Mikään ei tietenkään ole näin yksinkertaista, vaan jokaisella psykotie­teen viimeisimmistä saavutuksista vihiä saaneella on oma näkemyksensä siitä, mihin tarkoitukseen niitä tulisi käyttää. Myös FBI-agentti Jude Westhorpella, joka saapuu tohtori Armstrongin luo saamaan selvyyttä sisarensa kotikaupungissa tehdyille kokeille.

Justina Robsonin ajatusmallit ovat viihdyttäviä, mutta vaikeita, ainakin minulle. Ehkä se on tarkoituskin, sillä mieltenronkinnan välineet ovat nyky­tieteen saavuttamattomissa. Sulavan kerronnan ja mielenkiintoisten henkilöi­den ansiosta mielenkiinto pysyy yllä pyörryttävien teknojaksojen välillä.