Liz Kessler: Merensininen salaisuus

Emily asuu asuntolaivassa äitinsä kanssa. Veden läheisyydestä huolimatta hän ei saa (eikä edes osaa) uida. Koulun uimaopetuksessa tapahtuu kummia ja Emily toteaa muuttuvansa merenneidoksi vedessä. Äidin käytös selittyy myöhemmin, samoin isän olemattomuus.

Kirja ei ole aiheeltaan tyypillinen nuortenkirja eikä ole myöskään oikeaa fantasiaa, vaikka liikkuukin siinä rajamailla. Tämä oli hyvä kirja, koska se poikkeaa teemaltaan muista samanikäisille suunnatuista: merenneidot eivät ole yleinen aihe edes pienten lasten kirjoissa.

Tarina oli uskottava ja kieleltään sujuvaa. Vedenalainen maailma ja merenneidot oli yhdistetty todelliseen maailmaan hyvin. Kirja sopii luettavaksi ehkä parhaiten teini-ikäisten nuoremmalle kaartille, vaikkapa keijuista kertovien kirjojen jälkeen on hyvä siirtyä tähän.

Veera