Gunilla Bergström: Mikko Mallikas on kuningas

Mikko Mallikas -kirjasarjan 40-vuotisjuhlavuosi on Ruotsissa vuonna 2012, Suomessa joitakin vuosia myöhemmin. Aika kiva, että sarja on edelleen voimissaan ja siihen tulee vieläkin myös uutta materiaalia eikä pelkkiä uusintapainoksia.

Kirja kertoo Mikko Mallikkaan toimimisesta ikioman valtakuntansa kuninkaana. Hän auttaa valtakuntansa pikkuisia asukkaita, kun näille tulee eteen ongelma. Kuvitus on sitä samaa vanhaa tyyliä ja on tehty kollaasitekniikalla. Olen viime aikoina innostunut enemmän vastaavasta kuvitustyylistä ja katselen mielelläni eri tekijöiden tuotoksia.

En ole aikoihin Mikko Mallikkaita lukenut, mutta jotenkin vaan tuntuu, että tässä kirjassa tunnelma ja tyyli poikkeavat jotenkin vanhoista kirjoista. Taidan siis pitää itse niistä vanhoista enempi, mutta tämä kirja uppoaa varmaankin ihan hyvin lapsille.