Gunilla Bergström: Mikko Mallikas hassuttelee : kolme yllättävää tarinaa

Mikko Mallikas hassuttelee

Kun kolmevuotiaan kirjahirmun joululahjapaketista kuoriutui esiin kolmen Mikko Mallikas -tarinan kokoelma Mikko Mallikas hassuttelee, ei ollut vaikea arvata, mitä meillä lähitulevaisuudessa tultaisiin lukemaan. Mikko Mallikas on yksi meidän perheemme ehdottomista suosikeista.

Järjestyksessään kolmas Mikko Mallikas -kokoelma sisältää kirjat Mikko Mallikas rakentaa helikopterin (1977), Pelkkiä solmuja, Mikko Mallikas (1988) ja Mikko Mallikkaan syntymäpäiväyllätys (1993). Kokoelman teemana on sen nimen mukaisesti hassuttelu, ehkä näitä voitaisiin kuvailla myös tarinoina, joissa Mikko onnistuu eri tavoin puijaamaan isää. Ja se jos mikä, on aina hauskaa.

Itselleni tarinoista tutuin, Mikko Mallikas rakentaa helikopterin, on tietysti todellinen klassikko, jossa Mikko saa luvan leikkiä isän työkalupakilla, ”kunhan ei vain koske sahaan”. Eihän Mikko sitä teekään, ennen kuin lopulta alkaa olla ihan pakko. Siinä vaiheessa myös isä nousee lehtensä takaa helikopterin kyytiin ja näin ollen on kekseliäs Mikko saavuttanut kaksi erityistä lempiasiaansa: saanut aikuisen leikkimään hänen kanssaan ja päässyt käsiksi isän työkalulaatikkoon.

Pelkkiä solmuja, Mikko Mallikas taas kertoo oivan tarinan siitä, kuinka juuri solmuja tekemään oppinut Mikko muuttaa isän huomaamatta koko kodin solmujen ja lankojen valtamereksi. Omissa puuhissaan hääräilevä isä vain hyrisee tyytyväisyyttään, kun ”kaveri osaa itse”. Kunnes lopulta löytää itsensä täysinäisen soppamaljan kanssa lattialta, naruun sotkeutuneena.

Tarinoista tuorein, Mikko Mallikkaan syntymäpäiväyllätys on hauska juttu isän syntymäpäivistä ja siitä, kuinka isän tylsä, aikuismainen lahjatoive muuttuu lopulta oikeinkin hauskaksi yllätykseksi.

Uumoiluni siitä, mitä meillä lähiaikoina tultaisiin lukemaan osoittautui aivan oikeaksi. Jokainen kolmesta tarinasta osui ja upposi. Toki ne olivat tuttuja jo etukäteen, mutta siitä viis, Mikot vain paranevat vanhetessaan. Yhtä asiaa saanen kuitenkin ihmetellä. Mikko Mallikas -kokoelmia, joita ainakin meillä rakastetaan jokaikistä – eikä vähiten siksi, että erillispainoksia kirjoista ei pahemmin ole ollut saatavilla – on ilmestynyt vain kolme, mutta siitäkin huolimatta sekä ensimmäiseen että kolmanteen kokoelmaan on sisällytetty molempiin tarina Mikko Mallikas rakentaa helikopterin. No, niin tai näin, ainakin meidän perheemme toivoo näitä kokoelmia ehdottomasti enemmän.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaisan haastattelu. Kaikki vinkit »