Päivi Heikkilä-Halttunen (toim.): Tammen kultainen juhlakirja

Tammen kultaiset kirjat on sarja, joka koostuu erilaisista lasten kuvakirjoista. Se on varmaan monelle jo ennestään tuttu, kun vuonna 2012 sarjaa on julkaistu Suomessa jo 60 vuotta. Tasavuoden kunniaksi on julkaistu tämä juhlakirja, jossa on mukana kymmenen sarjan kirjaa. Niistä yhtä ei ole julkaistu aikaisemmin suomeksi.

Tässä kokoelmassa ovat mukana seuraavat kirjat:

• Kisu Killisilmä
  • Nukke ja minä
  • Pupu etsii omaa kotia
  • Kana Karoliina
  • Oi, mikä talo!

Mukana on siis poikamaisempia ja tyttömäisempiä kirjoja, pääosa kuitenkin sukupuolineutraaleja. Näistä oma suosikkini on väreistä kertova Maalarikissat. Tekstit ja kuvitustyylit ovat kirjoissa vaihtelevia eivätkä sitä samaa massaa. Kaikki ovat omalla tavallaan ajattomia tarinoita, eivätkä tunnu mitenkään vanhanaikaisilta. Miinusta täytyy antaa siitä, että tässä ei ole mukana yksittäisten kirjojen kansikuvia, vain pelkät nimiösivut. Osion vaihtumisen toiseen huomaa kyllä, mutta kannet ovat kuitenkin oleellinen osa kirjaa.

Koko kirjasarja on tosi ihana ja siten myös tämä kokoelma. Nämä ovat sen verran hyviä kirjoja, että niitä kannattaa lukea myös nykylapsille. Kohderyhmänä ovat ensisijaisesti normaali kuvakirjoja lukeva tai luetuttava ikäryhmä eli alle kouluikäiset, vaikkei tämä ole isommiltakaan kielletty. Kirja sopii myös nostalgiaa etsiville aikuisille. On joka tapauksessa kätevää, kun samalla saa useamman teoksen luettavakseen eikä tarvitse hankkia kaikkia erikseen. Aloituspakettina tämä on siis hyvä.

Kirjan on toimittanut lasten- ja nuortenkirjallisuuden tutkija Päivi-Heikkilä-Halttunen, jonka käsialaa on myös esipuhe. Siinä kerrotaan sarjan historiasta sekä Suomessa että yleisemmällä tasolla. Teksti oli mielenkiintoista luettavaa, kun olen ainakin itse kiinnostunut kirjojen ja niihin liittyvien ilmiöiden taustoista.

Veera